خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:

شوراها با سازماندهی مشارکت عمومی، راه عبور از تنگناها باشند

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۶۸۲

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: شوراها به عنوان نهاد برآمده از مردم می‌توانند حرکت مردمی اصیلی را برای عبور از تنگناها و مقابله با تهدیدهای جهانی سازماندهی کرده و مردم را با هم پیوند دهند.

به گزارش ایلنا، مرتضی الویری که در نشست هم اندیشی روسای شوراهای اسلامی استان‌های کشور در اراک سخن می‌‌گفت افزود: مشارکت اولین شاخص حکمرانی خوب به شمار می‌رود و در کنار قانونگرایی و شفافیت از جمله نشانه‌های حکمرانی مطلوب محسوب می ‌شود که در همه این زمینه‌‌ها به ویژه در زمینه سازماندهی مشارکت مردمی شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش محوری دارند.

وی با برشمردن برخی مشکلات زیرساختی مدیریت شهری افزود: برای مثال در تهران سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان صرف جمع آوری زباله می ‌‌شود و هر شهروند تهرانی روزانه هزار و ۳۰۰ گرم زباله تولید می کند در حالی که میزان متوسط تولید زباله در کشور ۷۰۰ گرم و در جهان ۳۰۰ گرم است و باید به وسیله آموزش به مردم از طریق شوراها و جلب مشارکت و همکاری مردم، این بحران را مدیریت کنیم، چرا که این حجم از زباله‌ صدمات جدی به محیط زیست به دنبال دارد و راه حل آن فقط مشارکت مردمی است و دولت به تنهایی قادر به انجام اقدامی در این زمینه نیست.

الویری با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران چهار برابر میزان متوسط جانی و هشت برابر کشور ژاپن است گفت:  در جوامع توسعه یافته حداقل مصرف انرژی صورت می‌‌گیرد و ما فقط به وسیله جلب مشارکت عمومی می‌‌توانیم این مشکل را مدیریت کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه میزان بارش ایران کمتر از یک چهارم میزان جهانی است گفت: مردم کشورمان دو و نیم برابر متوسط جهانی آب مصرف می‌کنند و این در حالی است که بارش سالانه باران در ایران ۲۱۰ میلی‌متر و در جهان ۸۵۰ میلی متر است و برای حل این مشکل هم شوراها می‌‌توانند نقش کلیدی داشته باشند و با همراه ساختن شهروندان در زمینه مصرف بهینه، از اتلاف منابع ملی جلوگیری کنند.

وی در ادامه، استفاده از نهاد شوراها را به عنوان نهاد برآمده از مردم و دارای شبکه مویرگی در سراسر کشور تنها راه شکل دهی یک حرکت اصیل مردمی برای مقابله با تهدید‌های جهانی و مشکلات داخلی توصیف کرد و تصریح کرد: از همه شوراهای کشور دعوت می ‌کنیم به عنوان پیوند دهنده مردم با هم زمینه مشارکت عمومی را برای عبور از بحران‌ ها و فراهم کردن زندگی بهتر برای مردم کشور فراهم کنند.

الویری با اشاره به اینکه هرگاه مردم با هم متحد بوده‌اند بر همه مشکلات فائق آمده‌ایم گفت: مردم کشورمان در جبهه ‌ها با دست خالی دشمن را عقب زدند و الان هم در شرایطی که با تهدیدهای خارجی مواجه هستیم همین مشارکت مردمی کارساز بوده و حاکمیت بدون کمک مردم قادر به حل مشکلات نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز