خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

آبگیری ۵ درصدی تالاب میقان/ آغاز مهاجرت پرندگان با شروع بارندگی‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۵۶۴

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ درصد تالاب میقان اراک دارای آب است، گفت: با شروع بارندگی‌ها و سرد شدن عرض‌های شمالی مهاجرت پرندگان به تالاب آغاز می‌شود.

به گزارش ایلنا، رضا میرزایی در خصوص وضعیت آبی تالاب میقان اراک در آستانه فصل مهاجرت پرندگان گفت: آب وارد شده به تالاب میقان حاصل بارش‌های جوی و آب رودخانه‌های فصلی در منطقه است که به دلیل نباریدن در فصل تابستان سطح آب تالاب به کمترین میزان خود رسیده و در حال حاضر تنها چند چاله کوچک دارای آب است که آبگیری تالاب را در حد ۵ درصد نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر به علت خشکسالی‌های مکرر، بهره‌برداری شدید از سفره‌های آب زیرزمینی پیرامون تالاب و تغییر کاربری‌ اراضی حاشیه منطقه، شاهد کاهش هر ساله حجم آب هستیم، گفت: سال گذشته و با کاهش میزان بارندگی، آب تالاب نسبت به سال ۹۵ تغییر داشت، اگرچه قسمت جنوبی تالاب به دلیل ورود پساب تصفیه‌خانه فاضلاب اراک دارای ورودی دائمی است، تحت تاثیر این پساب تقریبا ۲۵ درصد از کل مساحت تالاب در ناحیه جنوب و جنوب شرقی به صورت باتلاق دائمی و ورودی پساب به تالاب به صورت نیزار درآمده است.

میرزایی تصریح کرد: قسمت مرکزی تالاب میقان که مشتمل در پهنه آبگیری تالاب است به دلیل وجود قشر نمکین فاقد پوشش گیاهی است و هرساله شاهد تجمع پرندگان مهاجر در این قسمت هستیم، آتش‌سوزی سال ۹۶ در قسمت حاشیه جنوبی تالاب بوده است که تجمع پرندگان در میان نیزارهای بسیار کم گزارش شد و با توجه به ورود پساب به‌صورت دائمی به قسمت جنوبی، شاهد رشد پوشش گیاهی یکساله هستیم و این موضوع قطعا تاثیری در شرایط مهاجرت پرندگان نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تالاب میقان اراک به دلیل واقع شدن در مرکز کشور زیستگاه مناسبی برای بسیاری از پرندگان مهاجر و بومی به شمار می‌رود، افزود: با شروع فصل مهاجرت پرندگان و تغییرات آب و هوایی و قطعا شاهد حضور چشمگیر پرندگان خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: پرندگان مهاجر از نواحی سردسیر شمالی کره زمین به سوی سرزمین‌های گرمسیری جنوب کوچ می‌کنند و عواملی مانند شرایط جوی و تغذیه‌ای آنها را وادار به مهاجرت خواهد کرد، بعضی از پرندگان مانند سسک‌ها قبل از اینکه شرایط جوی نامساعد شود به سمت جنوب رهسپار می‌شوند در حالی که گروهی مانند اردک‌ها تا زمانی‌که تحت فشار شرایط محیطی از قبیل برف و یخ قرا نگیرند مهاجرت خود را آغاز نمی‌کنند.

میرزایی با اشاره به اینکه زمان مهاجرت پرندگان به سمت تالاب وابسته به شرایط حاکم بر نواحی سردسیر شمال کره زمین است گفت: از اواخر شهریور ماه شاهد حضور برخی پرندگان بومی در تالاب میقان هستیم، اما با شروع بارندگی‌ها، آبگیری تالاب و سردشدن عرض‌های شمالی مهاجرت پرندگان آغاز می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز