خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر به ایلنا خبرداد:

آغاز مرمت خانه تاریخی حاج شیخ جعفر شوشتری در شوشتر

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۸۲۹

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر گفت: عملیات مرمت و رفع خطر خانه تاریخی حاج شیخ جعفر شوشتری از سوی اداره میراث فرهنگی این شهرستان آغاز شد.

علی محمد چهارمحالی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: مجموعه تاریخی حاج شیخ جعفر شوشتری یکی از چهار مجموعه شهری در شهرستان شوشتر است که در دوره قاجاریه به همت مرجع عالیقدر شیعیان حاج شیخ جعفر شوشتری بنا شده است.

وی افزود: تاریخچه ساخت حسینیه شیخ که یکی از اجزای این مجموعه است در سال 1255 هجری قمری و از آنجا که دوره ساخت اجزای این مجموعه نزدیک به هم است به نظر می‌رسد سال ساخت قبل از این تاریخ و در حدود 1250 هجری قمری بوده که در محله تاریخی میدان شیخ یا پل خراطون برپا شده است.

چهارمحالی گفت: این خانه تاریخی متعلق به عالم و عارف بزرگ عصر قاجاری حاج شیخ جعفر شوشتری نویسنده کتاب اساسیه الحسینیه است. از ویژگی‌های مهم این بنا سردر ورودی آن است که ترکیبی از چوب و سنگ کار شده که با منبت‌کاری روی چوب و حجاری روی سنگ آیاتی از قرآن کریم نقش بسته شده و از ویژگی‌های مهم این خانه تاریخی ایوان زیبا و بلند آن بود که دارای تزئینات خوون چینی است.

وی ادامه داد: شبستان و شوادان های موجود در این خانه در نوع خود بسیار ارزشمند و متشکل از فضاهای متعدد هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر در پایان گفت: کارهای مقدماتی ثبت ملی این بنای تاریخی انجام شده و به سازمان میراث فرهنگی کشور ارجاع داده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز