خبرگزاری کار ایران

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی قم:

حدود 4800 حلقه چاه غیرمجاز و فاقد پروانه در استان قم وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۶۹۶

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: چاه‌های غیر مجاز با توجه به اینکه پایین‌تر از سطح ایستابی قنات‌ها هستند، لطمه زیادی را به قنات‌های استان قم وارد کرده و باعث کاهش آبدهی آنها شده‌اند.

به گزارش ایلنا، اسدالله مرتضوی با بیان این مطلب افزود: در استان قم تخمین زده می‌شود حدود 4800 حلقه چاه غیرمجاز و فاقد پروانه وجود داشته باشد که اغلب در مناطق کوهستانی و با دبی کمتر از 2 لیتر بر ثانیه هستند.‌
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 1500 حلقه چاه عمیق و غیر عمیق کشاورزی وجود دارد، افزود: نزدیک به 1200 حلقه از این چاه‌ها عمیق هستند که عمدتاً در مناطق دشت قرار دارند و مابقی این چاه‌ها که غیر عمیق هستند و دبی کمتری هم دارند در نواحی کوهستانی استان قرار دارند.
 
وی با بیان این مطلب که متأسفانه در کشور ما قوانین بازدارنده‌ مناسبی برای جلوگیری از برداشت آب چاه‌های غیرمجاز وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به اینکه این چاه‌های غیر مجاز اکثراً داخل محدوده چهار دیواری و کارخانه‌های شخصی هستند قابل‌دسترسی و شناسایی نیستند و این امر سبب تعویق در جلوگیری از آن‌ها می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه دولت راهکارهای مناسبی برای کاهش برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در نظرگرفته است، اضافه کرد: در جلسات کارگروه شورای عالی آب  که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، راهکارهای مناسبی برای کاهش برداشت آب از سفره های زیرزمینی ارائه‌شده است از جمله آن‌ راهکارها خرید چاه‌های کم بازده و اجرای سامانه نوین آبیاری و نصب کنتور های هوشمند و ... در راستای تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی است.
 
مرتضوی خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته با توجه به سطح ایستابی منطقه و شرایط جوی و پتانسیل ذخایر آب زیرزمینی، تعداد زیادی پروانه بهره‌برداری چاه‌های عمیق صادرشده بود که متأسفانه امروزه با کاهش بارندگی‌ها و قطع حق آبه‌های قانونی از دو رودخانه بزرگ قمرود و قره چای به میزان 450 میلیون مترمکعب در حال حاضر تعادل بین ورودی و خروجی سفره‌های آب زیرزمینی به هم خورده و این امر سبب پایین رفتن سطح آب‌ زیرزمینی شده است.
 
وی افزود: مواردی که در مصوبات جلسه پانزدهم شورای عالی آب پیش بینی شده به ویژه طرح‌های فوق‌، در جهت تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی  و حفظ و پایداری منابع آب زیرزمینی کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز