خبرگزاری کار ایران

در جلسه هم‌اندیشی مطرح شد؛

رنجبرپور: رسانه‌ها از انتشار اخبار کذب بپرهیزند/موسوی: از فرصت فضای مجازی به خوبی استفاده شود

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۴۶۲

جلسه هم اندیشی تاثیر رسانه و فضای مجازی ‌بر جامعه با حضور مسئولان انتظامی، فرهنگی و رسانه ای استان البرز، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌جلسه هم اندیشی "تاثیر  ‌رسانه و فضای مجازی بر جامعه" امروز با حضور ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، سرهنگ یدالله رنجبرپور، ‌جانشین معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان، ‌سرگرد سیداحمد موسوی، رئیس پیشگیری از جرم پلیس فتا، ‌جعفری قهدریجانی، معاونت فرهنگی رسانه ای، اکبر ‌حیدری، مدیر عامل خانه مطبوعات البرز، ابراهیم نوروزی فرد، مسئول بسیج رسانه البرز، مهدی ‌جعفری، رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات، روسای انجمن‌های فرهنگی هنری و ‌اصحاب رسانه البرز برگزار شد.

ناصر مقدم، مدیرکل اداره فرهنگ و  ارشاد البرز در جلسه آموزشی و هم اندیشی فضای مجازی، گفت: دشمنان به بهانه برجام، توطئه خود را بیشتر کرده و می‌خواهند با دلایل دروغین مردم را نسبت به اسلام و نظام، بدبین کنند.

وی افزود: از ابتدای انقلاب عده‌ای سودجو دنبال ایجاد روحیه ی یأس و ناامید کننده هستند اما امروز با بحث روانی حاکم بر جامعه، مشکلات اقتصادی تشدید شده لذا باید جامعه به سمت امید و آرامش هدایت شود.

مقدم تصریح کرد: با توجه به حفظ خون شهدا و نظام، رسانه ها مسئولیت خطیر حفظ آرامش دارند که به همت مردم و مسئولان می توان از این مرحله هم به خوبی گذر کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با اشاره به آگاهی اصحاب رسانه نسبت به مسائل کشور، تاکید کرد: لازم است از نعمت قلم و رسانه در راستای حفظ خون شهدای انقلاب و کشور اسلامی، بهره گرفت.

رسانه‌ها از انتشار اخبار کذب بپرهیزند 

سرهنگ یدالله رنجبرپور، جانشین معاونت اجتماعی نیروی انتظامی البرز در این نشست، اذعان داشت: موضوع رسانه و فضای مجازی، امروز جزو مقولات سخت و پرحاشیه جامعه است و تاثیر رسانه‌ها آنقدر زیاد است که نباید لحظه‌ای از آن غافل بود.

وی افزود: پلیس فتا، فضای مجازی را لحظه ای و آنی، مورد ارزیابی قرار می دهد و تدابیر و تصمیمات توسط هیئت رئیسه ناجا، اتخاذ می شود و با ارائه اخبار روزانه، راهکار دقیق داده می شود.

سرهنگ رنجبرپور با اشاره به تاثیر رسانه ها، گفت: با توجه به برنامه ریزی بیش از 167 کانال و شبکه تلویزونی، راه اندازی خطرناکترین شبکه "من و تو" و "جم.تی.وی" به گونه ای است که معاندانه، برنامه می سازند و با نیت متزلزل کردن نظام، حرکت می کنند.

وی اظهار داشت: این برنامه سازان ریشه ای کار می کنند و امروزه روی مشکلات جامعه دخالت می کنند لذا وظیفه پلیس و رسانه ها، سنگین است و بسیاری از فعل و انفعالات در ابتدا با خواسته های بحق مردم، شروع می شود ولی با فرصت طلبی دشمنان، ادامه پیدا می کند.

وی به عنوان یک اصل منطقی در انتشار اخبار، تذکر داد: اصحاب رسانه باید با مراجعه به منابع مشخص و موثق، اخباری که از صحت و سقم آن اطلاع دارند، منتشر کنند و از انتشار خبرهایی که شک و شبهه ای در آن دیده می شود، بپرهیزند.

این مقام انتظامی در پایان گفت: اساسنامه اطلاع رسانی در نیروی انتظامی تهیه و تدوین شده و با توجه به اینکه نیروی انتظامی همواره رسانه ها را در موضوعات استانی دخیل می داند، مدیران رسانه ها می توانند این اساسنامه را نیز مطالعه و شبهات برطرف شود.

از فضای مجازی، فرصت سازی کنیم

سرگرد سیداحمد موسوی، رییس تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در استان البرز با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری از اصحاب رسانه به عنوان افسران جنگ نرم یاد کرد و گفت: هم اندیشی و تاثیر فضای مجازی دارای اهمیت بسیار است.

وی با اشاره به "آژانس امنیت ملی آمریکا" گفت: مولفه‌هایی تحت عنوان "عملیات روانی" در این کشور، وجود دارد.

سرگرد موسوی، گفت: ما با نقد در جامعه مشکل نداریم اما باید در نظر داشته باشیم که تمام تبادلات اطلاعات فضای مجازی در مرکز و سرورهای آژانس امنیت ملی آمریکا، ثبت و ضبط می شود که با هوش مصنوعی تمام اطلاعات تجزیه و تحلیل شده و به صورت عملیات روانی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، بازخورد می شود.

وی در بحث اصحاب رسانه به قلم پاک اشاره و خاطرنشان کرد: قلم پاک خصوصاً در فضای مجازی که با سرعت و کم هزینه بکار می رود می تواند تاثیرات خوبی در جامعه داشته باشد.

سرگرد موسوی اظهار داشت: باید بدانیم مخاطب این شبکه ها، افراد خاصی هستند که سنین مختلف را  شامل می شود و هر مطلبی که در فضای مجازی درج شود، تاثیر بسزایی بر جامعه می گذارد لذا باید موشکافانه و با بصیرت قلم فرسایی را در راستای ایجاد امید در کشور، بکار برد.

این مقام مسئول در پلیس فتا، گفت: حداقل بیش از 400 شبکه معاند رصد کردیم که در فضای مجازی در حال خوراک دهی به دشمن هستند و عملیات روانی را تشدید می کنند.

سرگرد موسوی یادآور شد: در این شبکه ها معمولا حجم اطلاعات به صورت گسترده و مستمر به گونه‌ای تداعی می‌شود که با ترفند خاص، عمل غیر واقع را به درستی تلقین و باور پذیر، می کنند.

رییس تشخیص و پیشگیری جرائم سایبری، حضور اصحاب رسانه در فضای مجازی را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: باید هم اندیشی و جلسات بین رسانه ها و نیروی انتظامی، مستمر باشد چراکه پیامد آن دقت درج مطالب اخبار در کانالها و رسانه ها، خواهد بود.

وی به عنوان اینکه بعضی از ادمین ها و رسانه ها خلاف واقع اطلاع‌رسانی می‌کنند گفت: امروزه در بحث جنگ نرم از فضای مجازی به عنوان فرصت، یاد می شود در حالیکه در کشور نه تنها فرصت سازی نمی کنیم بلکه فرصت سوزی میشود و با توجه به اینکه در جهان امروز کسی که بیشتر از دیگران اطلاعات داشته باشد پیروز میدان است، متاسفانه از تجزیه و تحلیل اطلاعات عقب مانده و از این فرصت به خوبی بهره نمی بریم.

دشمن به فکر تجزیه کشور است

ابراهیم نوروزی فر، مسئول بسیج رسانه ای استان البرز، گفت: امروز در وضعیت نامطلوب اقتصادی قرار داریم که به واسطه دشمنان مشترک، دست به دست دادند که 40 سالگی انقلاب اسلامی را نبیند.

 وی افزود: با وجودی که این مشکلات ناشی از اقدام دشمنان است طی سالهای پس از انقلاب بارها، تکرار شده و فارغ از همه جناح های داخلی کشور، ضرورت دارد مثل همیشه مقابل هجمه های دشمن، ایستادگی کرد.

نوروزی‌فر با اشاره به کانال‌های هدایت شده از خارج کشور گفت: رسانه‌ها و کانال های فضای مجازی که معاندانه حرکت می‌کنند نه دلسوز نظام هستند نه رفاه حال مردم را می‌طلبند بلکه دشمنانی هستند که دنبال منافع خود و برای تقسیم ایران، نقشه کشیده و از این تلاش دست برنمی‌دارند. مشکل امروز ما ماهواره و موسیقی نیست، بلکه اقتصادی است که با ترفند دشمن، خدشه‌دار شده است.

وی با عنوان اینکه بنا به فرمایش رهبر انقلاب باید دنبال افزایش امید در جامعه بود، اذعان داشت: امیدواریم این امر محقق شود و بار دیگر بتوان از مشکلات تحمیلی با سربلندی گذر کرد.

فعالان فضای مجازی، رسانه‌ای نیستند

مهدی جعفری، رییس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان البرز با اشاره به پویایی و همراهی رسانه‌های البرز، گفت: استان البرز با داشتن 170 نشریه مکتوب، 70 پایگاه خبری دارای مجوز، 120 دفتر سرپرستی در استان و بیش از  475 نفر فعال رسانه‌ای، توانسته در راستای سیاست‌های کشور، همراه خوبی برای مدیران و مسئولان استانی باشند.

وی با عنوان اینکه فعالان فضای مجازی، خارج از صنف رسانه محسوب می‌شوند، ادامه داد: باید دید چه کسانی شبکه مجاز یا مجازی دارند چراکه معمولا افرادی که در شبکه‌های مجازی فعال هستند با اهداف سیاسی، اطلاعات درستی منتشر نمی‌کنند.

جعفری با تاکید بر لزوم آموزش اطلاع رسانی در اصحاب رسانه، اذعان داشت: شبکه‌های فشار، پشت پرده شبکه‌های مجازی وجود دارند که در تجمعات و اعتراضات، بارها حضور آنها دیده شده لذا لازم است نیروی انتظامی با تعامل بیشتر خود در اطلاع رسانی خط مشی‌ها، کلاس آموزشی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز