خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی قم خبرداد:

مرمت صد شی تاریخی مربوط به عصر آهن در قم

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۸۱۹

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از اختصاص ۱۵۰میلیون ریال اعتبار برای مرمت صد قطعه شی تاریخی مربوط به عصر آهن خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمید یزدانی با بیان اینکه این اشیا شامل سفال، سبو، پیاله، کاسه، درپوش سفالی، خمره و اشیای فلزی است افزود: این اشیا تاریخی در کاوش‌ها و حفاری‌های تپه صرم و تپه باستانی قلی درویش به دست آمده که برای مرمت آنها 150 میلیون ریال از اعتبارات ملی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مرمت این اشیا شامل پاکسازی، نمک زدایی، رسوب زدایی، برداشتن رسوبات سطحی و مرمت قطعات حاصل از خوردگی فیزیکی و شیمیایی است، به ‌نحوی ‌که بر ماهیت و شکل اثر خدشه‌ای وارد نشود.

یزدانی گفت: با توجه به تعداد قابل ملاحظه آثار به دست آمده از کاوش های سطح استان، مرمت این اشیا یکی از اولویت های کاری اداره کل میراث فرهنگی است که با تکمیل و تجهیز کارگاه مرمت اشیای تاریخی، این کار در طول سال و به صورت مستمر انجام می شود.

تپه باستانی قلی درویش با هفت هزار سال قدمت، در ابتدای جاده قم  جمکران واقع شده است.
 
تپه صرم نیز  با 1500 سال قدمت، متعلق به عصر آهن است که در بخش کهک، حد فاصل روستاهای صرم و خورآباد قرار دارد.

تا کنون 360 اثر تاریخی در شهر تاریخی قم کشف شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز