خبرگزاری کار ایران

نماینده شورای عالی استان‌ها در استان مرکزی در گفت وگو با ایلنا :

ادعای مالکیت اداره اوقاف استان مرکزی بر 70 روستای استان / نارضایتی مردم از عدم ارائه سند از سوی اوقاف / صوفی : مردم برای انجام هرکاری باید با اوقاف قرارداد ببندند

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۳۶۷

نماینده مردم استان مرکزی در شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه مهم‌ترین دغدغه ما در استان مرکزی حل مشکل 70 روستای استان است ،گفت: متاسفانه این روستاها در سالهای گذشته به اداره اوقاف واگذار شده‌اند.

سعید صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: این روستاها توسط یک فرد به نام حاج محسن اراکی در  دوره  ناصرالدین شاه قاجار تصرف شد و این شخص این املاک را پس از تصرف وقف کرده که در دهه 70 شمسی ، اوقاف بدون داشتن هیچ گونه مدرکی اسناد را به نام این اداره ثبت کرد.

وی با اشاره به اینکه از آن زمان تاکنون مشکلات زیادی برای روستاییان پیش آمده گفت: اهالی استان نه تنها اجازه ساخت و ساز ندارند که به لحاظ مسائل شرعی نیز اوقاف از آنها خواسته پیش از انجام هر کاری از آنها اجازه بگیرند.  هر چند مراجع تقلید و مجتهدان  معتقدند  اگر شخصی سالیان سال بر روی ملکی زندگی و آن را آباد کند به تصرف وی درخواهد آمد.

صوفی اضافه کرد :اما نارضایتی مردم بیشتر از این است که تاکنون از سوی اوقاف هیچ سندی دال بر مالکیت آنها براین زمین‌ها ارائه نشده است.  مردم  شکایاتی هم تنظیم کرده و به دادگاه ارائه دادند ولی متاسفانه هیچ‌گونه اقدامی جهت رفع مشکلات آنها تاکنون صورت نگرفته است خواسته شان نیز روشن است اداره اوقاف سندی ارائه کند که اثبات کند  در گذشته این زمین‌ها را اد اره اوقاف از آنها خریداری کرده است.

نماینده مردم استان مرکزی در شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: مردم تا می‌خواهند شکایت کنند و پیگیر مشکلاتشان شوند سریعا به آنها اتهام سیاسی زده می‌شود مساله طوری شده است که نمایندگان در مجلس شورای اسلامی نیز به دلیل همین اتهامات نمی‌توانند به این موضوع ورود کرده و پیگیر این مسئله شوند. ما نیز از طریق شورای عالی استان‌ها بارها پیگیری این مساله بوده‌ایم ولی متاسفانه کسی به این موضوع توجهی ندارد. تنها خواسته ما به عنوان نمایندگان در شورای عالی استان‌ها این است که یک وقت ملاقات برای دیدار ما با مقام معظم رهبری تنظیم شود تا ما مشکلات‌مان را با ایشان درمیان بگذاریم.

وی  با اشاره به اینکه اهالی  روستا  بلاتکلیف هستند،افزود : صدای این مردم باید به گوش دولت برسد. صحبت از 70 روستا  و حدود 100 هزار نفر‌ی است که سال‌ها است با این موضوع درگیرند . این مردمان شهدای زیادی برای این انقلاب تقدیم کرده‌اند و هر کدام از این روستاها بیش از 50 تا 70 شهید داشته‌اند.کاسه صبر این مردم لبریز شده است.

صوفی در ادامه به دیگر مشکلات استان مرکزی پرداخت و گفت: از دیگر مشکلات اراک وجود آلاینده‌های صنعتی در هوای این شهرستان است که باعث درصد بالای مرگ و میر در این شهر شده است.به دلیل توسعه صنعتی بیشتر کارخانه‌ها مانند پتروشیمی و آلومینیوم‌سازی  درچندکیلومتری شهر و یا داخل شهرستان قرار گرفته‌اند.

وی گفت: با توجه به درصد بالای بیکاری جوانان در این استان و وجود کارخانه و شرکت‌های صنعتی متاسفانه نیروهای غیربومی به کار گرفته می‌شوند که سهم بیکاران ما تنها همین آلودگی‌های صنعتی است. درختان این شهرستان هم به دلیل آلودگی هوا همه خشک شده‌اند. با پی‌گیری‌ها نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی برای کارخانه‌های شهری اقداماتی انجام شده است. به طور مثال کارخانه آلومینیوم‌سازی چند خط آن به خارج از شهر و در شهرک صنعتی خیرآباد منتقل شده‌اند و قرار بر این شده که در درازمدت مشکلات آلاینده‌های صنعتی در استان مرکزی برطرف شود که تا کنون اجرایی نشد‌ه است.  

نیاز به اعتبار برای احیای قنات ها

صوفی اظهار داشت: بحث دیگر ما در این استان مثل سایر استان‌ها کم‌آبی است.در این استان بیش از 100 قنات وجود دارد و هم‌چنین چشمه‌های آب شیرین خوبی داریم که همگی در حال خشک شدن هستند. دولت اگر در جهت احیای این قنات‌ها اعتباراتی بدهد و اینها احیا شوند خیلی خوب می‌شود؛ زیرا  نیاز به احداث چاه نیست که مدام زمین را حفاری کنند و چاه بزنند .

 وی در پایان گفت: امیدوارم دولت در انتخاب مسئولان استانی توجه و کنترل بیشتری داشته باشد و افراد لایق در پست و سمت‌ها برگزیده شوند؛ چراکه عده‌ای از این افراد سودجو فقط به فکر منافع خودشان هستند و توجهی به مردم ندارند. 
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز