خبرگزاری کار ایران

با مشارکت بنیاد برکت؛

روند اشتغال‌زایی اجتماع‌محور روستایی شتاب گرفت

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۲۹۱

با مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، روند اشتغال‌زایی اجتماع‌محور روستایی شتاب گرفت.

به گزارش ایلنا، براساس تفاهم‌نامه‌ منعقدشده بین بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بانک‌قرض‌الحسنه‌مهر ایران، بالغ بر ۱۵۰میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور بنیاد برکت در روستاها و مناطق محروم اختصاص یافته است.

رویکرد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حوزه‌ اشتغال و توانمندسازی اقتصادی، نگاهی سیستماتیک به‌ویژه در مناطق محروم، کمتر توسعه‌یافته و روستایی است تا منابع، منجر به تولید، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار شود. این ستاد با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه‌ اشتغال و اقتصاد مقاومتی، توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد و تمرکز خود را روی این حوزه قرار داده است تا نتیجه‌ فعالیت‌ها به اشتغال پایدار در مناطق محروم و روستاها منجر شود.

در همین راستا، بنیاد برکت به نمایندگی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از حدود ۲ سال قبل مطالعاتی را انجام داده و به چارچوبی از حیث منابع و بحث نظری رسیده است و امروز در کنار الگوهای مشارکتی در بنیاد برکت، شاهد عملیاتی شدن الگوی مشارکتی در جوامع محلی به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم در زمینه‌ی ایجاد اشتغال پایدار هستیم.

مدیرعامل بنیاد برکت، عملیاتی شدن طرح‌های «آسمان» و «آفتاب» را در همین راستا توصیف کرده و می‌گوید: باید بتوانیم مشارکت جوامع محلی را با اجرای این طرح‌ها جلب کنیم و با توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مردم و با شناسایی مزیت‌های اقتصادی هر منطقه در جامعه‌ی هدف، تولید، توزیع و بازاریابی را به شکل یک زنجیره‌ی کامل داشته باشیم.

بنابر گزارش‌های دریافتی، تفاهم‌نامه‌ فوق تاکنون در شهرستان‌های نهبندان، هامون، سرخس، تکاب و راور اجرایی شده است و متقاضیان دارای شرایط در حوزه‌های مشاغل اجتماع‌محور روستایی و خانگی مانند پرورش دام‌سبک، قالی‌بافی، کارگاه خیاطی، تولید پوشاک و پارچه‌بافی از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شده‌اند. براساس این گزارش تاکنون تعداد ۴۳۵ نفر در زمینه‌ قالی‌بافی، ۴۲۰ نفر در حوزه‌ پرورش دام سبک، ۱۴۰ نفر در عرصه‌ی پارچه‌بافی و ۷۰ نفر برای تجهیز کارگاه خیاطی و تولید پوشاک در شهرستان‌های مذکور از تسهیلات قرض‌الحسنه‌ اشتغال‌زایی بنیاد برکت استفاده کرده‌اند.

این تسهیلات برای توانمندسازی روستاها، ایجاد اشتغال و با هدف تقویت زمینه‌های کسب‌وکارهای روستایی، رفع بیکاری و تأمین معیشت پایدار مردم، با هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد برکت و براساس الگوهای کارآفرینی این بنیاد با عاملیت بانک قرض‌الحسنه‌ مهر ایران در اختیار روستاییان واجد شرایط قرار می‌گیرد. خوشبختانه این شیوه‌ تاکنون به شکل قابل‌توجهی نتایج مثبتی در ایجاد اشتغال روستایی داشته است.

روند اشتغال‌زایی اجتماع‌محور روستایی شتاب گرفت

بنابر این گزارش‌ها، حدود یک سوم جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. اغلب این مناطق فعالیت اقتصادی پویا و هدف‌مندی ندارند، در حالی که بخش اقتصاد روستایی ظرفیت‌های بالقوه‌ی زیادی دارد که با هدایت و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند سهم خود را در کل اقتصاد کشور ایفا کند. بر همین اساس، توانمندسازی اقتصادی روستاها و مناطق محروم کشور یکی از راهکارهای مهم برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به‌طور جدی دنبال می‌شود.

رئیس هیأت مدیره‌ بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)  با بیان این‌که برای حل مشکل اشتغال در روستاها نزدیک به دو سال مطالعه در بنیاد برکت انجام گرفته، اظهار می‌دارد: ما برای این کار دو طرح به نام‌های «آسمان» و «آفتاب» ارایه داده‌ایم. ‌طرح آسمان توسعه‌ مشاغل خانگی با روش علمی و فنی است، طرح آفتاب هم برای استاندارد کردن، بسته‌بندی، آماده‌سازی، فرآوری و بازاریابی‌محصولات طراحی شده است و قرار است فعالیت‌های خانگی روستایی را در سطح استان و منطقه و حتی صادرات خارجی پشتیبانی کند.

وی با بیان این‌که برای آموزش روستاییان برنامه‌ریزی شده و برای هر کدام از مشاغل مدل کسب و کار طراحی شده است، افزود: این طرح‌ها از طریق تسهیل‌گرانی که آموزش می‌بینند و در این طرح به‌کار گرفته می‌شوند به مردم آموزش داده می‌شود و در آخر کار با اختصاص منابع مالی که به شکل وام قرض‌الحسنه اعطا می‌شود، کلید می‌خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز