خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

دلایل نرخ بالای بیکاری، تاخیر در پرداخت حقوق کارگران، مطالبات شهروندی و مشکلات کولبران در کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۸۶۹

عضو شورایعالی شهر کرمانشاه با اشاره به مشکلات عدیده این استان در بخش های مختلف، نرخ بالای بیکاری را معضل اساسی عنوان کرد و گفت: معضل بیکاری تمامی مشکلات استان را تحت الشعاع خود قرار داده و می‌طلبد تا مسئولان چاره ای برای آن بیندیشند.

سید پیمان موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح مشکلات استان اظهار داشت: با وجود جلساتی که در زمینه حل مشکلات در  استانداری و فرمانداری کرمانشاه برگزار می‌شود، ولی مسئولان مربوطه در این نشست ها تنها به گزارش کار و ارائه آمار و ارقام می پردازند و عملا حرکت جدی در جهت حل مشکلات صورت نمی گیرد.

بیکاری بزرگترین معضل مردم استان کرمانشاه

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل در استان کرمانشاه نرخ بالای بیکاری است، افزود: نرخ بیکاری در سطح استان 21 درصد اعلام شده اما این آمار چندان نمی‌تواند با واقعیت‌های موجود مطابقت داشته باشد و به دلیل بی‌سوادی و پایین بودن سطح آگاهی مردم و شهروندان بسیاری از جمعیت بیکاران استان ثبت نمی‌شوند.

 وی افزود: به طور مثال در شهرستان اسلام‌آباد غرب، نرخ بیکاری 39 درصد است یعنی از هر سه نفر یک نفر بیکار است و این آمار از وضعیت نامطلوب و بغرنج بیکاری در این استان حکایت دارد.

کوله‌بران استان در بلاتکلیفی به سر می‌برند

موسوی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات استان کرمانشاه بحث فعالیت مرزی کوله‌بران است. متاسفانه هنوز ساز و کار مشخصی برای فعالیت این قشر زحمتکش فراهم نشده و این قشر محروم همچنان بلاتکلیف هستند. قرار شد در مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای برای این فعالیت قانونی این افراد در نظر گرفته شود که هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. اغلب مردم شهرهای جوانرود، ثلاث باباجانی، قصر شیرین و ... بیشتر شغل‌شان کوله‌بری است و از این راه امرار معاش می‌کنند ولی هنوز رویه شغلی مناسبی ندارند.

وی ادامه داد: استاندار تلاش‌های زیادی در رفع مشکلات کوله‌بران به کار گرفته است ولی یک شخص به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را برطرف کند و مدیران دیگر استان‌ها نیز باید همکاری لازم را در همه زمینه‌ها با ایشان داشته باشند. به خصوص نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی همکاری کنند تا بشود گره‌ای از مشکلات کوله بران باز شود. 

دلایل نرخ بالای بیکاری، تاخیر در پرداخت حقوق کارگران، مطالبات شهروندی و مشکلات کولبران در کرمانشاه

مرز خسروی نقش بسیار مهمی در اقتصاد استان دارد

موسوی اظهار داشت: در گذشته مرز خسروی نسبت به دیگر مرزهای ایران برای اعزام زائران به عتبات عالیات دارای امکانات مجهزتری از نظر زیر ساختی و هتلینگ داشت و این مرز بسیار پررونق و فعال بود ولی در حال حاضر اکثر فعالان این بخش ورشکسته شدند. البته سال گذشته این هتل‌ها نوسازی شدند و تاحدودی مشکلات آنها برطرف شد و آماده پذیرایی از مهمانان عتبات عالیات بودند که متاسفانه کشور عراق مانع باز شدن این مرز شد که در سال جاری با بازگشایی این مرز بخش عمده مشکلات اقتصادی این استان برطرف خواهد شد.

به تعویق افتادن حقوق کارگران روزمزد و شرکت ها

وی ادامه داد: بحث دیگری که این روزها در شهرستان کرمانشاه داغ است، حقوق معوقه کارگران روزمزد است که حدود سه ماه گذشته حقوق معوقه آنها پرداخت نشده است و همچنین کارگران شرکت‌ها نیز حقوق خود را دریافت نکردند.

موسوی افزود: تاکنون در کرمانشاه ساخت و سازهایی انجام می‌شد که در حال حاضر این روند متوقف یا بسیار  کند شده است و به همین دلیل درآمد پایداری در این زمینه وجود ندارد و این باعث شده که در پرداخت حقوق پرسنل این بخش مشکلاتی ایجاد شود.

خدمات رسانی ضعیف شهرداری کرمانشاه

موسوی بخش دیگری از مشکلات استان را به حوزه شهری مرتبط دانست و تصریح کرد:‌ کارهای عمرانی در استان بسیار بی‌رونق شده است که به لطف استاندار اعتبار دولتی 21 میلیارد تومان برای تکمیل آسفالت‌سازی شهر کرمانشاه تخصیص یافته است. همچنین مطالبه‌گری مردم این استان نسبت به گذشته بالا رفته و توقعات این عزیزان کاملا به حق و به جا است ولی با توجه به مشکلات موجود آن طور که شایسته این مردم است خدمات رسانی شهرداری بسیار ضعیف است.

احیای دوباره بخش خصوصی و کارگاه های تولیدی

وی افزود: استاندار در خصوص حمایت از بخش خصوصی و فعالیت کارگاه‌های صنعتی به طور جد پیگیر دوباره احیای آنها است که اگر این کار عملی شود، بسیاری از مشکلات استانی برطرف خواهد شد و شاهد رشد بسیار خوب استان در زمینه تولید و اشتغالزایی خواهیم بود.

موسوی گفت: ‌از دیگر اهدافی که استاندار بر روی آن پافشاری دارد استفاده از افراد بومی در بخش تولیدات داخلی استان کرمانشاه است. 

این عضو عالی شهر کرمانشاه باز هم به معضل بیکاری در این استان اشاره کرد و افزود: معضلی که تمام مشکلات استان را تحت الشعاع قرار داده، بیکاری است و من به عنوان رئیس کمیسیون جوانان شورای شهر کرمانشاه واقعا ریشه تمام مشکلات تمام مردم را در بیکاری آنها می‌دانم.

وی در پایان گفت:‌ ما به صورت مستقیم با مردم استان در ارتباط هستیم و متاسفانه این روزها شاهدیم که در هر خانواده حداقل دو جوان بیکار وجود دارد که این موضوع هم برای خانواده و هم خود فرد زجرآور است. امیدوارم روزی سرانجام لابی‌گری‌های سیاسی جای خودش را به توانمندی اشخاص بدهد و افراد با توجه به توانمندی‌هایی که دارند پست داشته باشند و بر اساس کارآیی بتوانند در مسئولیت‌های مدیریتی قرار بگیرند چرا که این مسئله به پیشرفت استان کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز