خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره منابع طبیعی ملارد مطرح کرد:

عملیات بیابان‌زدایی در 13 هزار هکتار از اراضی جنوب غرب پایتخت/ کنترل کانون‌های اصلی گردوغبار

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۸۱۱

رئیس‌اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری‌شهرستان ملارد گفت:با هدف احیای مراتع تخریب شده، کنترل فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان تاکنون حدود 13 هزار هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان با کاشت گونه‌های آتریپلکس و طاق‌زیر تحت پوشش عملیات بیابان‌زدایی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود چهارنظم با اعلام این مطلب افزود: از آنجایی که بیشتر اراضی ملی این شهرستان را بیابان و مراتع تخریب شده تشکیل داده است، این شهرستان جزو شهرستان‌های بیابانی استان تهران به شمار می‌آید که برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی، فرایش بادی و مهار کنترل پروژه‌های بیابان‌زایی در حوزه‌های آبخیز گمرکان، اخترآباد، قزل‌چشمه و رودخانه شور به عنوان کانون‌های اصلی فرسایش بادی و تولید گردوغبار به مرحله اجرا درآمده است.

وی اظهار داشت: پدیده بیابان‌زدایی و به دنبال آن ایجاد توفان‌های شدید گردوغبار ساکنان و تولیدکنندگان منطقه را به چالش کشیده است زیست‌محیطی روبه‌رو کرده بود تا جایی که بسیار از ساکنان روستاها و جوامع محلی و صاحبان مشاغل اقدام به مهاجرت کرده بودند که خوشبختانه طی سال‌های اخیر با تلاش و همت همکاران و مجموعه منابع طبیعی و درباره اقدامات بیابان‌زدایی کانون‌های اصلی گردوغبار مهار و تحت کنترل درآمده و در حال حاضر زندگی به منطقه بازگشته است. 

این مقام مسئول به عوامل ایجاد پدیده بیابان‌زایی اشاره کرده و یادآور شد: در ایجاد این پدیده عوامل طبیعی و انسانی دخالت دارند که در مورد عوامل طبیعی می‌توان به تغییرات اقلیمی، خشکسالی و... اشاره و عواملی همچون چرای بی‌رویه، تخریب مراتع، بهره‌برداری غیراصولی از منابع آبی و... را می‌توان به عنوان مهمترین عوامل انسانی در به وجود آمدن این پدیده نام برد. 

چهارنظم با بیان اینکه حدود 20 هزار هکتار دیگر از اراضی بیابانی این شهرستان قابلیت اقدامات بیابان‌زدایی را دارد،خاطرنشان کرد: به منظور مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از گسترش بیابان، ایجادپوشش گیاهی در قالب اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی اصلاح و بهبود مراتع و اقدامات بیولوژیکی آبخیزداری در این عرصه‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که اینگونه فعالیت‌ها علاوه بر تثبیت شن‌های روان و کنترل گردوغبار موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نیز می‌شود که در این خصوص همکاری و حمایت مسئولان و دیگر دستگاه‌های ذیربط دور از انتظار نیست و امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم مابقی اراضی بیابانی این شهرستان تحت پوشش پروژه‌های یاد شده قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز