خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان البرز:

اداره کل زندان‌ها نسبت به احداث بازداشتگاه موقت در استان اقدام کند

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۴۰۰

رئیس کل دادگستری استان البرز، گفت: متاسفانه برخی از همکاران قضایی از مجازات‌های جایگزین حبس کمتر استفاده می‌کنند که برای حل این مشکل باید روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها، رفع موانع را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش ایلنا، احمد فاضلیان در نشست بررسی مشکلات زندان‌های استان که با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاونان رئیس کل، روسای دادگستری و دادستان‌های شهرستان‌ها و مسئولان ندامتگاه‌های استان البرز برگزار شد با تقدیر از اقدامات انجام شده، گفت: در دیداری که سال گذشته از ندامتگاه مرکزی کرج داشتیم مصوبات مهمی برای کاهش مشکلات زندان‌های استان به تصویب رسید که بخش زیادی از آن مصوبات تاکنون اجرایی شده است تا جایی که رتبه استان البرز در زمینه بازدید قضات از زندان‌ها در سال 96 از رتبه 25 کشوری به 3 رسید.

وی افزود: در حوزه حبس‌زدایی نیازمند اقدامات جدی‌تر هستیم و از چشم‌اندازی که ترسیم شده بود فاصله زیادی داریم و متاسفانه برخی از همکاران قضایی به دلیل محدودیت‌ها یا تفاسیر متفاوت، از مجازات‌های جایگزین حبس کمتر استفاده می‌کنند که برای حل این مشکل باید روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها برگزاری برنامه‌های توجیهی و رفع موانع را در دستور کار خود قرار دهند.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز تصریح کرد: اینکه زندان‌های ما چندین برابر بیش از ظرفیت اسمی خود پذیرای زندانیان باشند قابل قبول نیست در حالی که می‌توان با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس از آسیب‌های اجتماعی ناشی از زندان و عواقب آن برای فرد و خانواده وی کاست.

وی همچنین با اشاره به آمار بازداشت موقت در سال 96 متذکر شد: باید اداره کل زندان‌های استان البرز باتوجه به آیین‌نامه بازداشتگاه‌های موقت نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم به فوریت اقدام کند تا آن بخش از متهمین که دارای جرایم سبک و خفیف هستند به جای اعزام به زندان که منجر به بالا رفتن آمار ورودی زندان‌ها می‌شود به صورت موقت و مطابق شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده است بدون آنکه در آمار ورودی زندان نام آن‌ها درج شود تا زمان مشخصی در این بازداشتگاه‌ها نگهداری شوند.

فاضلیان استقرار قاضی ناظر در زندان‌های استان را اقدام مهم و موثر دادگستری در سال 96 عنوان کرد و گفت: باید اداره کل ثبت اسناد و املاک نیز در کلیه شهرستان‌های استان افراد خاصی را مامور کند تا در شیفت پس از پایان ساعات اداری در زمینه قرارهای تامین و صدور قرار وثیقه مشکلی وجود نداشته باشد و متهم به دلیل عدم تامین وثیقه به زندان نرود.

وی همچنین با اشاره به خارج شدن زندان‌های قزلحصار و رجایی‌شهر از حوزه قضایی دادگستری استان البرز توضیح داد: با این تدبیر آیت‌الله آملی لاریجانی بخش زیادی از مشکلات استان در حوزه زندان‌ها برطرف شده و ما اکنون صرفا بر روی ندامتگاه‌های مرکزی کرج و فردیس و حل مشکلات آن‌ها تمرکز داریم.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز ضمن درخواست تجدیدنظر در شیوه‌های انتقال زندانیان به محاکم گفت: در شرایط کنونی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی،صرف مبالغ چند صدمیلیون تومانی برای انتقال زندانیان به دادگاه‌ها قابل پذیرش نیست و معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان و اداره کل زندان‌ها حتما برای حل این مشکل و جایگزین کردن سیستم‌های الکترونیکی به جای حضور متهم در دادگاه ها اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز