خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در البرز اعلام شد ؛

کشف بیش از 4تن مواد مخدر در البرز طی سه ماهه اول امسال / مصرف «گل »رتبه سوم مصرفی در استان / آماری از خودکشی در کمپ ‌ها نداریم

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۸۶۰

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر البرز در نشست خبری که به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در استان، برگزار شد، گزارشی از عملکرد یکساله مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی پازوکی امروز در جمع خبرنگاران، گفت: از بین 5 آسیب مهم اجتماعی که به ترتیب شامل  اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و فساد اخلاقی می‌شود، می توان به جرات اذعان داشت که اعتیاد به عنوان اولویت دارترین آسیب اجتماعی محسوب و بیش از 90درصد مردم نسبت به این موضوع نگران هستند.

وی با اشاره به اقدامات 5 ساله اخیر مسئولان کشوری، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی و پیشگیری، سالانه بیش از 16 میلیون خانواده، 3 میلیون دانش آموز مدارس، 4 میلیون کارگر و کارفرما در محیط کار تحت مشاوره آموزشی قرار گرفتند.

پازوکی با یادآوری شماره مشاوره رایگان کشوری، گفت: متقاضیان می توانند با استفاده از خط ملی به شماره ثابت 09628 روزانه در ساعت 8 صبح تا 8 شب به صورت رایگان از مشاوره های کارشناسان استفاده کنند.

تسهیلات اشتغالزایی برای کمک به بهبودیافتگان

پازوکی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر فعالیت های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در رابطه با کمک به اشتغال بیماران درمان شده، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اساس دستورالعمل کل ستاد، تسهیلاتی را برای کارفرمایان که نسبت به اشتغال بهبودیافتگان و یا خانواده بیماران، اقدام کنند، مبلغ 100 میلیون ریال به ازای هر یک نفر اشتغال، اختصاص داده است.

وی افزود: این تسهیلات قرض الحسنه با تنفس 6 ماهه با سود 5 ساله به کارفرما بابت اشتغال این افراد پرداخت می شود. همچنین یارانه بیمه شخص به کار گرفته شده در پایان سال با ارائه مدارک اشتغال، پرداخت می شود و این در راستای ایجاد انگیزه برای کارفرمایانی است که در کارگاه یا کارخانه های خود از این افراد بهبود یافته، استفاده می کنند.

پازوکی، با اشاره به خدمات هم راستای بهزیستی، تصریح کرد: در این رابطه سازمان بهزیستی هم برای کارفرمایان و بهبود یافتگان که طرح اشتغال داشته باشند، مبلغ 200 میلیون ریال، تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کند ولی این وام ها بدون تنفس پرداخت اقساط است و از طرفی یارانه بیمه هم پرداخت نمی شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان البرز، عنوان کرد: در مجموع، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در کنار یکدیگر به بحث اشتغال بیمارانی که از دام مواد مخدر نجات یافتند، همکاری می کنند که برای آنها اشتغالزایی کنند و طبق آمار رسمی سال گذشته حدود 12 نفر در این حوزه مشغول به کار شدند که هم تسهیلات و هم یارانه بیمه کارفرمایان، پرداخت شد.

پازوکی با اشاره به آموزش فنون و حرفه های مورد نیاز در حین ترک اعتیاد، ادامه داد: حدود 103 هزار نفر در کشور از آموزش های فنی و حرفه ای برخوردار شدند که در استان البرز هم بر اساس تفاهمنامه ای که با سازمان فنی و حرف‌ای داشتیم مقرر شد همه بیماران ماده 16 که در این تعهدنامه پذیرفته شدند و زندانیانی که مرتبط با جرائم مواد مخدر بودند، تحت آموزش کسب و کار، قرار بگیرند.

خودکشی در کمپ ها، حقیقت ندارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر البرز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره میزان خودکشی در کمپ‌های ترک اعتیاد استان، تاکید کرد: ما هیچ آماری مبنی بر خودکشی بیماران درگیر به مواد مخدر در داخل کمپ های ترک اعتیاد نداشتیم.ممکن است بیمارانی خارج از کمپ اقدام به خودکشی کرده باشند اما این رسمی نبوده و جزو آمار داخل کمپ های ترک اعتیاد محسوب نمی شود.

البرز بارانداز مواد مخدر کشور است

پازوکی گفت: استان البرز به لحاظ  موقعیت استراتژیکی، مجاورت با شاهراه 12 استان کشور و همجواری با پایتخت، حائز اهمیت ویژه است. از طرفی وجود اقوام و فرهنگ های متفاوت باعث شده استان البرز به بارانداز مواد مخدر کشور تبدیل شده و با توجه به این موضوع اقدامات همه دستگاههای مقابله‌ای – فرهنگی – درمانی و قضایی و تلاش و مشارکت همه مردم در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان دارای اهمیت بیشتر است. 

وی با اشاره به آمار سال 96 نسبت به 95، خاطرنشان کرد: در 12 ماهه سال گذشته، بالغ بر 7 تن و 600 کیلو، انواع مواد مخدر در این استان کشف شد که نسبت به سال 95، کاهش 8 درصدی داشته و البته این کاهش دلیل بر کم کاری همکاران نبوده بلکه طبق گزارش ها از تولید کاهش یافته مواد مخدر است.

کاهش مصرف مواد مخدر صنعتی در البرز

پازوکی عنوان کرد: بیشترین مصرف مواد مخدر در استان البرز به ترتیب مصرف شامل  تریاک با 80درصد، حشیش 10درصد، گراس 4درصد، هروئین 2.5درصد، شیشه 1.5درصد و سایر مواد مثل قرص های روانگردان 2درصد، گزارش شده است که البته مصرف مواد مخدر با نام "گل" به عنوان سومین مصرف استانی محسوب می شود.

وی با عنوان اینکه معتادان مواد مخدر در حوزه مصرف شیشه و مواد صنعتی رو به کاهش و گرایش از صنعتی به سنتی بیشتر است، ادامه داد: طی یک سال اخیر، افراد دستگیر شده اعم از قاچاقچی، مصرف کننده و توزیع کننده بالغ بر 36 هزار نفر بوده که نسبت به مدت مشابه 18درصدی افزایش دستگیری داشتیم.

پازوکی در زمینه پیشگیری در سال 96 بالغ بر 2 هزار کارگاه آموزشی، همایشی و جشنواره در استان برگزار شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی با اشاره به مشارکت های مردمی، تصریح کرد: 147 سازمان مردم نهاد در البرز بیش از 100 نشست و همایش برگزار کردند که نسبت به سال گذشته رشد 70درصدی داشته است.

پازوکی گفت: در حوزه حقوقی و قضایی تعداد پرونده های وارده در ارتباط با جرائم مواد مخدر در 12 ماهه سال 96 بالغ بر 870 پرونده بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود 240 درصد افزایش دارد.

پازوکی به گمرک استان اشاره کرد و گفت: سال 96، گمرک استان با افزایش 600 درصدی کشفیات در حوزه مواد مخدر به عنوان گمرک سالانه گزارش داد و در سه ماهه ابتدای امسال بالغ بر 4 تن و 800 کیلو مواد مخدر کشف شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز