خبرگزاری کار ایران

همزمان با اولین روز از فصل تابستان؛

جشن ملی و باستانی تیرگان در فراهان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۳۰۴

آیین ملی و کهن جشن تیرگان با حضور چشمگیر مردم در فراهان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از اراک، همزمان با اولین روز از فصل تابستان جشن ملی و باستانی تیرگان با حضور جمعی از مسئولان استان مرکزی و جمع گسترده‌ای از مردم فراهان در جوار امامزاده احمدبن علی (ع) روستای مشهد ذلف آباد این شهرستان برگزار شد.

در این جشن باستانی مردم فراهان، روستا‌ها و شهر‌های اطراف آن در جوار امامزاده احمد بن علی (ع) روستای تاریخی زلف‌آباد جمع شده و با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و سرگرم کننده از نعمت‌های خداوند در فصل درو گندم و اولین روز تابستان شکرگزاری کردند.

تیرگان جشنی که به نام خطه فراهان ثبت ملی شد

فراهانی کارشناس میراث فرهنگی در این خصوص گفت: جشن تیرگان تحت عنوان میراث معنوی شهرستان فراهان از سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشوربه نام خطه فراهان به ثبت ملی رسیده است.

فراهانی افزود: این مراسم در نخستین روز از ‌تیرماه برگزار می‌شده است، اهالی فراهان در این روز که از دور و نزدیک خود را به جوار امامزاده ذلف‌آباد می‌رسانند با جشن و سرور و آب ‌پاشی و پخت آش رشته و همچنین دلمه که به سلامتی برای محصولات و فرهنگ تغذیه مربوط می‌شود این جشن را برگزار ‌می کنند.

وی اضافه کرد: در این ‌روز افراد به زیارت امامزاده و اهل قبور هم می‌روند، مردم ‌از شهر‌های همدان، ملایر، قم و تهران تولیدات خود شامل سوغات، عطاری و گیاهان دارویی، انواع گل و گیاه، ابزار کشاورزی ‌و صنایع دستی را به معرض فروش می‌گذارند. ‌

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: در تواریخ سنتی تیرگان روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیراز فراز البرز و گسترش مرز ایران زمین است و همچنین ‌جشن تیرگان جشن آغاز برداشت محصول و شکرگزاری از خداوند هم هست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز