خبرگزاری کار ایران

در دوازدهمین اجلاس جهانی شبکه شهرهای خلاق یونسکو مطرح شد؛

اصفهان و کراکوف خواهر خوانده می شوند / ابراز خشنودی شهردار کراکوف از پیشنهاد شهردار اصفهان

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۹۲۶

شهردار اصفهان گفت: وجود نویسندگان و ادبا و مکاتب ادبی و هنری در هر دو شهر اصفهان و کراکف را باید فرصت قلمداد کرد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، هیات مدیریت شهری اصفهان به ریاست شهردار اصفهان پس از آیین گشایش دوازدهمین اجلاس جهانی شبکه شهرهای خلاق یونسکو با حضور در عمارت تاریخی شهرداری کراکوف، با پروفسور ماچروفسکی دیدار کاری داشت.

نوروزی در این دیدار اظهار داشت: وجوه مشترک این دو شهر ما را برای تنظیم یک برنامه اجرایی اقدام مشترک نزدیک می سازد.

وی با برشمردن ویژگی های مشترک میان اصفهان و کراکوف خاطر نشان ساخت: مردم اصفهان در خلال جنگ جهانی دوم با آغوش باز از مهاجران لهستانی میزبانی کردند و خاطرات مشترکی میان این دو ملت رقم خورده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: این دو شهر در یک دوره همزمان پایتخت کشور خود بودند، از این رو ظرفیت مناسبات جهانی را در خود جای داده و پس از آن که تهران و ورشو پایتخت ایران و لهستان شدند، از هر دو شهر به عنوان پایتخت فرهنگی کشورشان یاد می‌شود که این امر نشان از عمق مناسبات فرهنگی و هنری و وجود طبقه خلاق در آنها دارد. 

نوروزی افزود: وجود نویسندگان و ادبا در هر دو شهر اصفهان و کراکوف و وجود مکاتب ادبی و هنری را باید فرصت قلمداد کرد.

وی وجود آثار تاریخی و میراث ناملموس در این دو شهر را برای توسعه جهانگردی و گردشگری ارزشمند دانست و ادامه داد: وجود این دو شهر در شبکه شهرهای خلاق یونسکو نیز موید این ادعاست.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پیش از تنظیم توافقنامه خواهرخواندگی میان دو شهر باید اقدامات مشترکی برای نشان دادن حسن نیت طرفین انجام شود، به بیان چند پیشنهاد عملیاتی و مشخص پرداخت و ادامه داد: تبادل نمایشگاه های تجاری و اقتصادی که البته می‌تواند بر پایه توسعه و حمایت از صنایع خلاق باشد می تواند گام نخست این همکاری‌ها قرار گیرد.

وی در ادامه به اهمیت برخی رویدادهای جهانی نظیر جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان که توسط یونسکو در زمره بهترین سطوح جشنواره‌های سینمایی قرار دارد، پرداخت و تصریح کرد: برپایی هفته های فرهنگی متقابل میان دو شهر با هدف تقویت و توسعه جایگاه اقتصاد فرهنگ و هنر را پیشنهاد می‌دهم، چراکه اصفهان در این زمینه ظرفیت‌های خوبی دارد که نمونه مرتبط و اخیر آن برپایی نمایشگاه عکس یادبود هفتاد و پنجمین سال ورود لهستانی ها به ایران در موزه هنرهای معاصر اصفهان بود.

شهردار اصفهان همچنین پیشنهاد خلق و نصب نماد یادبود این دو شهر را مطرح کرد و افزود: انجام چنین اقدامات و برنامه ریزی برای اجرای مطلوب آنها زمینه لازم را برای عقد توافق خواهرخواندگی میان اصفهان و کراکوف فراهم می سازد. 

در پایان نوروزی به طور رسمی از پرفسور ماچروفسکی، شهردار کراکوف برای شرکت در مراسم روز نکوداشت اصفهان در آذر ماه دعوت کرد.

 به دنبال همکاری‌ پایدار با اصفهان هستیم

شهردار کراکوف نیز در این دیدار با استقبال از هیات مدیریت شهری اصفهان، فرصت پیش آمده برای گفت و گو و تبادل نظر را سبب خرسندی دانست و تاکید کرد: روابط اصفهان - کراکوف باید جدی تر از گذشته دنبال شود.

ماچروفسکی بر پایدار شدن روابط دو شهر تاکید کرد و با بیان اینکه تاکنون نتوانسته ایم به صورت پایدار روابط مختلف شهری با اصفهان را ادامه دهیم، خواستار ایجاد زمینه هایی برای گسترش روابط و پایداری آن شد.

شهردار کراکوف پیشنهاد  هیأت ایرانی را منطبق با برنامه های شهرداری کراکوف دانست و برای ادامه همکاری ها در آینده نزدیک ابراز خرسندی کرد؛ وی همچنین تاکید داشت که پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات فعلی اصفهان و کراکوف می توانند به عنوان دو شهر خواهر خوانده به تبادلات خود بپردازند.

کراکوف (به لهستانی: Kraków) یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای کشور لهستان است. این شهر در جنوب لهستان قرار گرفته و تا سال ۱۶۰۹ پایتخت لهستان بود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز