خبرگزاری کار ایران

با هدف مصرف کمتر آب در یزد انجام شد ؛

اجرای آبیاری کوزه ای در یک واحد باغی در شیرکوه

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۶۸۹

آبیاری کوزه‌ای روشی در آبیاری است که در مقایسه با آبیاری قطره‌ای 50 درصد آب کمتری مصرف کرده و راندمان آن بیش از 90 درصد است.

به گزارش ایلنا، کارشناس جهاد کشاورزی شیرکوه در استان یزد گفت: آبیاری کوزه‌ای از روش‌های سنتی و قدیمی آبیاری زیر سطحی است که در آن از کوزه‌های سفالی برای آبیاری استفاده می‌شود.

محمدرضا غفاریان افزود: این روش آبیاری سنتی، کم مصرف و ارزان قیمت شناخته می‌شود و از دیرباز در مناطق خشک و نیمه خشک ایران استفاده ‌شده است. در روش کوزه‌ای به علت جلوگیری از تبخیر سطحی، با کمترین مقدار آب، بیشترین مقدار محصول تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به کم‌آبی‌های سال‌های اخیر و نیاز به صرفه‌جویی در منابع آبی، با طراحی سیستم ثقلی و لوله‌گذاری و اتصال کوزه‌ها به لوله‌ها، یک واحد باغی در دهستان شیرکوه به این سامانه مجهز شد.

محمدرضا غفاریان گفت: با تراوش آب از کوزه‌ها در زیر خاک، تبخیر به صفر درصد رسیده و افزایش بهره‌وری آب، شاداب ماندن گیاه در طول دوره رشد و کاهش رشد علف‌های‌هرز در اطراف درختان از دیگر مزایای روش آبیاری کوزه‌ای است.

وی افزود: این روش آبیاری در مقایسه با آبیاری قطره‌ای 50 درصد آب کمتری مصرف کرده و راندمان آن بیش از 90 درصد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز