خبرگزاری کار ایران

به پاس جانفشانی‌های مردم صورت گرفت؛

گلباران‌محل شهادت شهدای قیام 15خرداد دشت ورامین

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۳۶۲

جمعی از مردم قدرشناس و ولایت مدار شهرستان‌های ورامین و قرچک با حضور در پل باقرآباد ، محل به خاک و خون کشیده شدن شهدای قیام پانزدهم خرداد سال ‎42 را گلباران کردند.

به گزارش ایلنا، اقشار مختلف مردم، به همراه خانواده معظم شهدا و مسئولان با حضور در پل تاریخی باقرآباد ، یاد وخاطره شهدای قیام خونین 15 خرداد سال 42 را که در این محل به دست عوامل رژیم شاه به خاک و خون کشیده شده بودند، گرامی داشتند.

پیش از گلباران محل شهادت شهیدان قیام خرداد 42 ، امامان جمعه شهرستان های ورامین و قرچک سخنرانی کردند. در این مراسم حاضرین با قرائت فاتحه به روح پرفتوح شهدای 15 خرداد، نام و یاد این شهدا را گرامی داشتند.

امام جمعه قرچک در این مراسم، امام خمینی(ره) را عبد صالح‌خدا و انقلاب ایشان را تجدید اسلام ناب محمدی دانست و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با توکل به خداوند توانست انقلابی را تاسیس کند که همه از آن بهرمند شوند.

حجت الاسلام حجت الله اسماعیلی افزود: امام خمینی(ره) همان منطق را عملی کرد که سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) آن را انجام داد و امام خمینی، اولین گام پس از پیروزی را قطع ارتباط با آمریکا دانست.

امام جمعه قرچک خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت نمی‌توانیم شهدای 15 خرداد را درک کنیم، چون آن زمان و خفقان موجود را درک نکردیم، آن زمان شرایط بسیار سختی بود، اما سختی شرایط نتوانست شهدای مظلوم و شجاع 15 خرداد را از حرکت به سوی مقصود و اقدام برای رهایی مرجع تقلید و پیشوای خود منصرف کند.

وی گفت: آنها مظلومانه به شهادت رسیدند، تا ثابت کنند، هتاکی به مقدسات دینی در این کشور بی‌پاسخ نخواهد ماند.

امام جمعه موقت ورامین نیز در سخنانی با بیان اینکه اگر ما از این مراسم ها به خوبی استفاده نکنیم، فرصت سوزی کرده‌ایم، تاکید کرد: هدف اصلی از تشکیل این برنامه ها  این است که جوانان قرچک و ورامین به خود افتخار کند و بدانند، وارثان چه مردان شجاعی بودند.

حجت الاسلام سید محسن محمودی بیان کرد: ای کاش هنرمندانی پیدا می شدند و یک فیلم سینمایی و یا یک سریال برای دیار 15 خرداد می ساختند، تا مردم ایران این فیلم را تماشا کنند و بدانند این شهدا چه سختی هایی کشیده اند، این شهدا مظلوم واقع شده اند.

مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران افزود: شهدای ۱۵ خرداد با بصیرتی مثال زدنی غسل شهادت کرده و 27 کیلومتر  را با پای پیاده طی کردند، تا به تهران برسند و از مرجعیت خود دفاع و حمایت کنند.

امام جمعه موقت ورامین بیان کرد: آن زمان به شهدای 15 خرداد چه ظلم هایی که نشد، بی علت نیست که امام خمینی این روز را عزای عمومی اعلام کرد و برای شهدای آن گریست.

وی با بیان این که در 15 خرداد هیچ جناح و یا گروه سیاسی نقش نداشت، تاکید کرد: تنها مردم، نقش آفرینان و قهرمانان 15 خرداد بودند، هیچ جریان سیاسی نمی‌تواند ادعا کند که در این قیام نقش ایفا کرده است زیرا 15 خرداد امتداد راه امام حسین و محرم بود.

محمودی اضافه کرد: دیروز اگر ورامینی ها قیام کردند امروز ثمره آن را در بحرین و و دیگر کشورهای اسلامی می بینیم، امروز مردم دیار 15 خرداد الگوی آزادی خواهان جهان هستند و باید طوری عمل شود، که این ولایتمداری و و این افتخار کمرنگ یا خدشه دار نشود.

در 15 خرداد سال 1342 مردم شهرستان های ورامین و پیشوا با شنیدن خبر دستگیری امام ، پای پیاده و کفن پوش به سمت تهران حرکت کردند که در محل پل تاریخی باقرآباد به دست نیروهای رژیم پهلوی به رگبار بسته شده و به خاک و خون کشیده شدند.

این پل اکنون نماد مقاومت و بیداری مردم دشت ورامین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز