خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

آغاز مرمت ساباط های تاریخی شهرستان شوشتر

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۴۲۵

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوشتر از آغاز مرمت ساباط های تاریخی این شهرستان خبرداد.

علی محمد چهارمحالی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: ساباط ها گذرهای سرپوشیده‌ای هستند که در گذشته توسط افراد نیکوکار برای رفاه حال رهگذران خسته از گزند آفتاب سوزان باد و باران و هم‌چنین برخی نکات سازه‌ای در بعضی گذرهای شهری ساخته می‌شدند با توجه به بررسی‌های صورت گرفته با کمتر از 50 سال پیش تعداد این سابات‌ها در شهر شوشتر نزدیک به صد ساباط بوده که متاسفانه تعدادی زیادی از این عناصر ارزشمند شهری تخریب شده‌اند. 

چهارمحالی افزود: در حال حاضر تعداد ساباط‌های شهرستان‌ شوشتر 30 عدد است که با نام سازنده و بانی آنها شناخته شده و همگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

وی عنوان کرد: از اواخر دهه 80 مرمت این ساباط ها آغاز شده و این روند تاکنون نیز ادامه دارد. ساباط اعلم یکی از ساباطهای تاریخی شهر شوشتر است که با وجود پیچی فنی در آن به عنوان یکی از زیباترین ساباطهای این شهر محسوب می‌شود. 

رئیس میراث قرهنگی شوشتر ادامه داد: این ساباط‌ها از ابتدای هفته گذشته کار مرمت آنها آغاز شده است از نکات فنی این ساباط علاوه بر پیچ آن استفاده از خشت و قسمت‌هایی از طاق آن است این کار توسط گروه کاری استاد حاج حسین معماریان در حال انجام است. 

وی در پایان گفت: جا دارد در اینجا از زحمات چهره فرهنگی شهر سجادی که زحمت برخی هماهنگی‌ها را بر عهده داشتند کمال قدردانی را داشته باشیم.
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز