خبرگزاری کار ایران

برای پنجمین سال متوالی؛

جشنواره «چومچه خاتون» در شهرستان کوثر برگزار می شود

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۴۰۲

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوثر در استان اردبیل از برگزاری پنجمین دوره جشنواره استانی چومچه خاتون در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی درویشی با اعلام این خبر تصریح کرد: این جشنواره با هدف معرفی یکی از آیین های سنتی شهرستان کوثر همه ساله در پارک شکوفه های بادام شهر کیوی  برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره علاوه بر شعر و موسیقی، آیین چوچمه خاتون معرفی خواهد شد، اضافه کرد: روایت‌های متعددی از شکل‌گیری این آیین سنتی وجود دارد.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوثر ادامه داد: از جمله اینکه به نقل از کهنسالان در پی خشکسالی 50 بره و 50 کودک به کوه ها پناه برده و از خدا طلب باران می کنند و در ادامه دعای آنها استجابت می شود.

به گفته درویشی در روایتی دیگر خاتون که پیرزنی دانا است با پختن آش نذری همه ساکنان را به دعای بارش باران دعوت می کند و با پختن و پخش کردن نذری دعای اهالی استجابت شده و باران می بارد.

وی تاکید کرد: در روایتی دیگر «چومچه بالخ» به نوزاد قورباغه اطلاق می شود که به دلیل خشکسالی حیات آن در معرض تهدید است و با برگزاری آیین طلب باران حیات موجودات زنده احیا می شود.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوثر اضافه کرد: جشنواره چومچه خاتون با هدف جلب افکار عمومی برای اهمیت آب و مدیریت مصرف آن و همچنین احیای آیین سنتی دعای طلب باران در 12 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

درویشی تاکید کرد: این جشنواره به صورت مردمی برگزار شده و همه ساله از سوی گردشگران نیز مورد استقبال قرار می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز