خبرگزاری کار ایران

رئیس حوزه هنری استان اردبیل عنوان کرد؛

موغام با ارزش‌ترین میراث فرهنگی مردم آذربایجان

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۲۶۷

رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: دستگاه های موغام از احساسات پاک و عواطف ظریف و فرهنگ و ادب و هنر لایزال مردم آذربایجان سرچشمه می‌گیرد و یکی از با ارزش‌ترین میراث فرهنگی مردم این خطه محسوب می شود.

به گزارش ایلنا، امیر رجبی در دوازدهمین شب شعر و موسیقی و آواز آذری موغام آخشامی در اردبیل گفت: دستگاه های موغام از احساسات پاک و عواطف ظریف و فرهنگ و ادب و هنر لایزال مردم آذربایجان سرچشمه می گیرد و یکی از با ارزش‌ترین میراث فرهنگی مردم این خطه است.

رجبی با بیان اینکه مردم آذربایجان به موسیقی موغامی عشق می‌ورزند و مضمون آن را آسان می فهمند، افزود: حتی کسانی که با علم و هنر موسیقی آشنایی ندارند، تا حدودی آن را یاد می گیرند و گاهی، یکی از شعبات و یا تمامی «موغام» را با یکی از سازهای آذری می نوازند و یا زمزمه می‌کنند.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل موغام را نوعی موسیقی آیینی دانست و اضافه کرد: موغام به صورت ظریف و پراحساس و روح بخش، اجرا می‌شود و تاثیرات روحی و روانی بسیاری به دنبال دارد.

در ادامه این مراسم حمید پیر نبی‌خواه، حسین جعفری، منصور زمان‌نژاد، ناصر اسلامی و مجید عصری به اجرای برنامه پرداختند و درنهایت ودود موذن‌زاده به صورت افتخاری قطعه «ساری گلین» اجرا کرد.

شعر خوانی شهریار نعمتی، کاظم نظری بقا، مهدی میرزا رسول‌زاده، اسد نیکفال از بخش های دیگر این مراسم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز