خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت بهداشت خبرداد:

فوت 10 درصدی بیماران ناشی از سوختگی در بیمارستان‌های کشور

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۴۸۵

معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت از فوت 10 درصدی بیماران سوختگی در بیمارستان‌های کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، طیب قدیمی در خصوص جدیدترین اقدامات وزارت بهداشت برای احداث و توسعه تخت‌های سوختگی در کشور در راستای طرح تحول سلامت، گفت: حوادث سوختگی از جمله حوادثی است که علاوه بر بار مالی بر خانواده و نظام سلامت کشور، بار روانی و اجتماعی زیادی نیز به همراه دارد.
 
وی با بیان اینکه حوادث سوختگی از حیث طول دوره درمان و عوارض طولانی مدت که گاهی تا پایان عمر باقی می‌ماند و با سایر بیماری‌ها و مصدومیت‌ها متفاوت است، خاطرنشان کرد: بیمار سوختگی در طول دوره درمانش نیاز به جراحی‌های متعدد ترمیمی و درمان‌های توانبخشی دارد، بنابراین در زمینه سوختگی باید به نقطه‌ای برسیم که سایر کشور‌های دنیا اقدام کرده اند.
 
قدیمی به نقش پیشگیری و اهمیت فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در زمینه حوادث سوختگی اشاره کرد و گفت: رعایت نکات ایمنی، کاربرد صحیح منابع انرژی و ایمنی استفاده از وسایل گازسوز به کاهش وقوع حوادث و سوانح سوختگی کمک زیادی می‌کند که با اقدامات فرهنگی و اجتماعی میسر می‌شود.
 
معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ایران وقوع حوادث و سوانح سوختگی نسبت به کشور‌های پیشرفته بیشتر است، ادامه داد: حوادث و سوانح سوختگی سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار مراجعه را به خود اختصاص می‌دهد که ۱۰ درصد از آن‌ها بستری می‌شوند، یعنی حدود ۲ تا ۳ هزار مصدوم سوختگی نیاز به بستری دارند و از این تعداد ۱۰ درصد فوت می‌کنند.
 
قدیمی گفت: آمار سوختگی‌های الکتریکی در کشور نیز قابل توجه است و این موضوع نشان دهنده آن است که در مشاغلی که با وسایل الکتریکی سروکار دارند، به اندازه کافی نکات ایمنی رعایت نمی‌شود و چنانچه ولتاژ برق بالا باشد، منجر به قطع اندام در افراد می‌شود.
 
وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای افزایش تخت‌های سوختگی، خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ و در قالب طرح تحول سلامت اقدامات ویژه‌ای درجهت درمان بیماران سوختگی صورت گرفته است، که از جمله آن‌ها توسعه بخش‌های ویژه سوختگی، تجهیز اورژانس‌های بیمارستانی، توسعه و استانداردسازی بخش‌های سوختگی و بخش‌های مراقبت ویژه سوختگی (BICU) است.
 
معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت افزود: در مراکزی که از سال ۹۲ تاکنون برای خدمت رسانی در راستای سطح بندی مراقبت درمانی سوختگی راه اندازی شده است، ۲۰۷ تخت بستری و ۷۲ تخت مراقبت ویژه اضافه شده که در استان‌های مختلف توزیع شده است، برای مثال در مراکز سوختگی استان گلستان ۲۰ تخت سوختگی و ۸ تخت مراقبت ویژه، در خراسان شمالی ۲۴ تخت سوختگی و ۵ تخت مراقبت ویژه، در اهواز ۹ تخت مراقبت ویژه، در شیراز، ۸۴ تخت سوختگی و ۱۶ تخت مراقبت ویژه، در زاهدان ۳۰ تخت سوختگی و ۱۰ تخت مراقبت ویژه، در زابل ۱۰ تخت سوختگی و ۴ تخت ویژ و در همدان ۲۴ تخت سوختگی و ۸ تخت ویژه راه‌اندازی شده است.
 
وی در خصوص برنامه‌های دردست اقدام برای توسعه مراکز سوختگی گفت: درحال حاضر ۱۰۸ تخت بستری و ۸۰ تخت ویژه آماده احداث است که در استان‌هایی مانند کرمانشاه، مشهد، اردبیل، گیلان و تبریز به مجموعه تخت‌های قبلی اضافه خواهد شد، از طرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران هم مراکز ویژه سوختگی را در دست احداث دارد تا به منظور توسعه تخت‌های سوختگی به مراکز فعلی افزوده شود.
 
قدیمی درخصوص اقدامات سال ۹۷ در راستای افزایش و توسعه تخت‌های سوختگی گفت: پیش بینی شده که برای سال ۹۷ به مراکز جدید سوختگی در استان‌های خراسان جنونی، ایلام، کرمان، جیرفت، شهرکرد، قم، اراک قزوین ارومیه و یزد، ۱۱۷ تخت بستری و ۶۷ تخت مراقبت‌های ویژه اضافه شود که درصورت تامین منابع مالی به مجموعه تخت‌های سوختگی کشور اضافه خواهد شد.
 
وی در خصوص نظام سطح بندی خدمات در زمینه سوختگی گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت در راستای سطح بندی تمامی خدمات درمانی که امکان دسترسی عادلانه به خدمات ضروری را برای مردم مهیا می‌کند، سوختگی را نیز در اولویت قرار داده است، چرا که سوختگی بیشتر در اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه یا افرادی که در نواحی کمتر توسعه یافته زندگی می‌کنند، اتفاق می‌افتد، بنابراین نیاز است که خدمات درمانی سوختگی در دسترس آن‌ها قرار بگیرد.
 
قدیمی با بیان اینکه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت نیز با بهره گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سوختگی همکاری‌های خوبی دارد، افزود: امیدواریم روزی برسد که ایران همانطور که در زمینه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار موفق عمل کرده، در زمینه پیشگیری از بیماری‌های مزمن غیرواگیر و حوادث و سوانح سوختگی نیز موفق عمل کند و در این راستا هم تمامی نهاد‌های دست اندرکار با تولیت وزارت بهداشت و با همکاری رسانه‌ها و نهاد‌های فرهنگی می‌توانند گام موثری را بردارند که البته وزارت بهداشت به وظایف خود عمل خواهد کرد و لذا سایر نهاد‌های فرابخشی نیز باید همکاری کنند تا در زمینه پیشگیری از سوختگی موفق شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز