خبرگزاری کار ایران

به منظور حفظ آیین‌های سنتی نوروز، بر پا می‌شود؛

شاهنامه‌خوانی ، پخت غذاهای سنتی و اجرای موسیقی محلی در محلات کرمان

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۴۴۸

به گفته معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کرمان برای گردشگران نوروزی و برای حفظ آیین ایرانی مراسم سنتی عید باستان در سطح استان اجرا می شود.

محمدحسین تجلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام سازمان گردشگری در استان کرمان نظارت و رسیدگی به تمامی هتل‌ها و مهمان‌پذیرها، خانه‌های بوم‌گردی، خانه مسافرهای سراسر این استان است که تقریبا از اواخر بهمن‌ماه این اقدامات در حال انجام شدن است تا مقدمات را برای ورود مهمانان نوروزی فراهم کنند. 

 شاهنامه‌خوانی ، پخت غذاهای سنتی و اجرای موسیقی محلی در محلات کرمان

وی افزود:معمولا هرسال  از 25 اسفندماه ورود مهمان‌ها به استان کرمان آغاز شده و تا پایان 15 فروردین به طول می‌انجامد. در تمامی این مدت زمان سازمان‌های تحت پوشش مانند هتل‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، زائرسراها، مجتمع‌های گردشگری کاملا بررسی و ارزیابی می‌شوند که کوچک‌ترین مشکلی در این زمینه رفاه گردشگران به وجود نیاید.

تجلی عنوان کرد: بیشترین بازدیدها در استان کرمان از باغ‌های تاریخی شاهزاده ماهان و فتح‌آباد کرمان است و همچنین روستای میمند و ارگ بم از مناطق پربازدید این استان هستند. 

وی گفت: از دیگر اقدامات سازمان گردشگری استان کرمان هماهنگی بین دستگاه‌ها برای رفاه و آسایش گردشگران در ایام نوروز است.  امداد و نجات جاده‌ای و نیروی انتظامی و پلیس راهور از جمله این دستگاهها است که دراین زمینه با همدیگر همکاری دارند.

معاونت گردشگری کرمان در ادامه افزود: از دیگر اقدامات سازمان گردشگری تهیه و چاپ اقلام دفترچه‌های راهنمایی و گردشگری استان کرمان است.تهیه بروشورهای اطلاع‌رسانی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، چاپ دفترچه‌های گردشگری شامل مسیرهای گردشگری طبیعی و تاریخی هر شهرستان است.

 شاهنامه‌خوانی ، پخت غذاهای سنتی و اجرای موسیقی محلی در محلات کرمان

وی از دیگر برنامه‌های نوروزی را معرفی صنایع دستی در سراسر استان عنوان کرد و گفت: در طی ایام نوروز از تمامی صنعت‌گران ملی در سراسر استان دعوت به عمل آمده و آنها کارهای خود را در حضور گردشگران به نمایش می‌گذارند. 

تجلی خاطرنشان کرد: در استان کرمان جشن پیش از نوروز از قدیم الایام وجود داشته است و مردم به استقبال فصل بهار می‌روند. نوروز امسال این سنت در روز 26 اسفندماه برای اولین بار در اتاق بازرگانی این شهرستان برگزار خواهد شد. در این مراسم از هنرمندان دعوت می‌شود و آنها با شاهنامه‌خوانی و آیین‌های نوروز، اجرای موسیقی سنتی و اجرای تئاترهایی در خصوص سنت‌های نوروز در این استان هنرنمایی می‌کنند.

وی اظهار داشت: از 28 اسفند تا 13 فروردین برنامه‌هایی در محل نوروزگاه‌های استان برگزار و در این مکان‌ها آیین‌های نوروزی و معرفی آیین‌های اجرایی موسیقی محلی، کارگاه‌های زنده برای گردشگران نوروزی در قالب صنایع دستی، پخت شیرینی‌های سنتی مانند کلمپه، سوهان زرندی، طرز تهیه قابوت و صنایع دستی مانند پته، کاربری فلزات، گچ‌بری، کاربری چرم جزو این برنامه‌ها خواهد بود. 

 شاهنامه‌خوانی ، پخت غذاهای سنتی و اجرای موسیقی محلی در محلات کرمان

تجلی از دیگر رسومات این استان در نوروزگاه‌ها به یک‌سری رسومات محلی اشاره کرد و گفت: بازی‌هایی مانند کلیدزنی، کوزه شکستن و شنبه اول سال و همچنین از دیگر رسومات مردم این استان رفتن روز اول نوروز به قبرستان خواند و گفت: از دیرباز مردم این استان بر این اعتقاد بودند که در روز اول بهار نباید مردگان خود را تنها بگذارند. 

وی در خصوص مراسم کلیدزنی گفت: این جشن برگرفته از آیین چهارشنبه سوری در این شهر زنان و دختران به درب خانه‌های همسایه‌ها رفته و با کلید به یک ظرف می‌کوبند، صاحب خانه نیز در آستانه سال جدید برای آنها شیرینی آورده و در داخل ظرف می‌ریزد.

 شاهنامه‌خوانی ، پخت غذاهای سنتی و اجرای موسیقی محلی در محلات کرمان

وی اظهار داشت: طبق آماری که سازمان میراث فرهنگی به ما ارائه داده است از سال جاری تاکنون بیش از 40 هزار گردشگر از کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، چین، ژاپن و کره به این استان سفر کردند و از گردشگران داخلی بیشتر استان‌های تهران، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و فارس بیشترین بازدید کنندگان این استان بودند.

وی همچنین از دیگر مکان‌های گردشگری این استان به آتشکده زرتشتیان کرمان و موزه آنها در طول این ایام اشاره کرد و گفت: سازمان گردشگری این استان از انجمن زرتشتیان دعوت به عمل آورده تا به آنجا بیایند و هر ساله مراسماتی در خصوص آیین‌های مذهبی و جشن نوروز را برگزار می‌کنند.

 
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز