خبرگزاری کار ایران

معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران؛

نوروز در لرستان؛ از شاهکار فلک الافلاک تا سرزمین لاله‌های واژگون

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۵۵۳

بی‌شک یکی از مناطق زیبا و منحصر به فرد در خاک ایران برای افرادی که دوستدار طبیعت و نقاط تاریخی‌اند، استان لرستان است که زیبایی‌های طبیعی و بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با آغاز سال نو و فرارسیدن عید باستانی و همزمان با آغاز فصل بهار و تعطیلات نوروزی سفرهای مردم ایران در این ایام آغاز می‌شود که استان لرستان یکی از استان‌های پرجاذبه به لحاظ گردشگری برای مهمانان داخلی و خارجی است. در ادامه سلسله گزارش‌هایی از جاذبه‌های گردشگری ایران به معرفی جاذبه‌های استان لرستان می‌پردازیم.

قلعه فلک الافلاک؛ نگین انگشتری استان لرستان

قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از زیباترین معماری های جهان است که در مرکز شهر خرم‌آباد واقع‌ شده و همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
 نوروز در لرستان؛ از شاهکار فلک الافلاک تا سرزمین لاله‌های واژگون

قدمت ساخت قلعه فلک الافلاک مربوط به دوره ساسانیان است و به دلیل معماری زیبا و شگفت‌انگیز آن از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گرفته است.
 
این قلعه تاریخی که بر فراز تپه‌ای مشرف‌ به شهر خرم‌آباد واقع‌ شده، دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل است؛ ارتفاع بلندترین دیوار این قلعه عظیم تا سطح تپه 23 متر، مساحت کلی آن پنج هزار و 300 مترمربع و پلان بنای این قلعه تاریخی به‌صورت هشت‌ضلعی نامنظم است.

 پلدختر؛ شهر تالاب‌ها

حدود 10 تا 11 هزار سال پیش، این تالاب‌های در 12 کیلومتری شهرستان پلدختر بر اثر به وقوع پیوستن لغزش احتمالی زمین و وقوع زلزله 8/6 ریشتری در منطقه مذکور باعث تشکیل چند تالاب در منطقه شده است.

با مهاجرت پرندگان از مناطق سیبری این تالاب ها چشم انداز زیبایی پیدا می‌کنند و همه ساله گردشگران بسیاری را برای تماشای این مناظر زیبا و طبیعی به پلدختر می کشد.

نوروز در لرستان؛ از شاهکار فلک الافلاک تا سرزمین لاله‌های واژگون

در ایام نوروز این تالاب ها از لحاظ طبیعت بکر و دست نخورده بسیار زیبا هستند و یکی از جاذبه‌های گردشگری در جنوب استان لرستان است که گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور برای دیدن آنها راهی شهرستان پلدختر می شوند.

دره خزینه یکی دیگر از جاذبه های چشم نواز گردشگری لرستان

دره خزینه نام جاذبه‌ای منحصر به فرد است که در میانه‌های جاده پلدختر به اندیمشک و در جوار روستایی به همین نام قرار دارد که به دلیل شرایط معتدل آب و هوایی در اوایل فصل بهار یکی از نقاط گردشگری در جنوب استان لرستان است. این دره نشانه‌هایی از فرسایش در طی سال‌های دور و دراز را دارد و گویی پس از فراز و نشیب‌های بسیار به شکل امروزی خود در آمده است.

نوروز در لرستان؛ از شاهکار فلک الافلاک تا سرزمین لاله‌های واژگون

در کنار نقش و نگارهایی که بر دیواره‌های دره خزینه به چشم می‌خورند، عبور رودخانه کرخه از میان این دره جلوه‌ای خاص به آن بخشیده و با عبورش طراوت را مهمان این منطقه می‌کند. طراوت و زیبایی‌ها را که کنار بگذاریم شباهت بسیار زیاد این جاذبه با گرندکانیون آمریکا ویژگی خاصی است که در کمتر جایی در ایران به این شکل دیده می‌شود.

پل معلق دره خزینه از جاذبه‌های اصلی و دیدنی این دره محسوب می‌شود که بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه است. طول این پل 112 متر و ارتفاع و عرض دهانه آن به ترتیب 85 و 80 متر است. قبل از این پل، پل معلق مشگین‌شهر استان اردبیل بلندترین پل ایران به شمار می‌رفت. ولی اکنون پل معلق دره خزینه با اختلاف 5 متر ارتفاع، بلندترین پل معلق ایران است. این پل بسیار زیبا و با استحکام است که از به هم پیوستن چوب‌های روسی و چهار طناب کابلی به وجود آمده است.

نوروز در لرستان؛ از شاهکار فلک الافلاک تا سرزمین لاله‌های واژگون

پل معلق دره خزینه بلندترین پل معلق ایران و حتی خاورمیانه است. این پل در منطقه دره‌ای و صخره‌ای و بالای رودخانه کرخه قرار دارد. یک طرف پل در استان لرستان و طرف دیگر در استان ایلام قرار دارد.

آبشارهای زیبای افرینه

آبشار افرینه خرم‌آباد در استان لرستان قرار دارد. در کنار محور خرم آباد – اندیمشک و در حدود 80 کیلومتری جنوب شهرستان خرم آباد آبشاری چشم نواز و دلفریب خودنمایی می‌کند که در جوار روستای افرینه قرار دارد و به همین نام نیز معروف و مشهور است.

این آبشار که یکی از پر آب‌ترین آبشارهای ایران است، مابین دو شهر خرم آباد و پلدختر قرار گرفته و در فصل‌های تابستان و بهار پذیرای گردشگران بی‌شماری است. کسانی که قصد مسافرت در ایام نوروز به استان لرستان را دارند حتما از این آبشارهای زیبا دیدن کنند.

نوروز در لرستان؛ از شاهکار فلک الافلاک تا سرزمین لاله‌های واژگون

سرچشمه آبشار افرینه در 38 کیلومتری جنوب خرم آباد است که از تلاقی رودهای چشمک و افرینه تشکیل شده و پس از عبور از دره پر پیچ و خم چولهول آبشار افرینه را می‌سازد. سپس این آبشار به رودخانه کشگان می‌ریزد. قبل از این آبشار پل تاریخی و آبشار فصلی معمولان قرار دارند که در این منطقه، مجموعه‌ای از پل و آبشارهای تاریخی را ساخته‌اند. نزدیکی آبشار افرینه به پلدختر و پل تاریخی معمولان استراحتگاهی مهم را برای مسافران ایجاد کرده است.

دشت لاله های واژگون الیگودرز

بی شک یکی از مناطق زیبا و منحصر به فرد در خاک ایران برای افرادی که دوستدار طبیعت هستند، بازدید از دشت لاله‌های واژگون الیگودرز در فصل بهار است. لاله‌هایی که از خاک غنی این مرز وبوم سر برآورده و با زیبایی خیره کننده خود شهره جهان شده‌اند.

نوروز در لرستان؛ از شاهکار فلک الافلاک تا سرزمین لاله‌های واژگون

مجموعه این مناظر چشم نواز و بی بدیل باعث شده همه ساله خیل عظیم گردشگران و دوستداران طبیعت از سراسر کشور به این منطقه سرازیر شوند. در این دشت زیبا و منحصر به فرد دو نوع نادر از گل‌های لاله واژگون به نام‌های "سوسن چلچراغ" و "اشک مریم" با ارتفاعی بالغ بر 120 سانتی متر می‌روید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز