خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

عدم انطباق بودجه با برنامه ششم مهمترین دلیل رد لایحه بودجه ۹۷ بود

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۵۷۱

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مهمترین دلیل رد لایحه بودجه ۹۷ دولت را عدم انطباق آن با برنامه ششم توسعه دانست.

علی اکبر کریمی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اینکه دولت در بودجه ۹۷ به برنامه ششم توسعه توجه نکرده است، گفت: قاعدتا لایحه بودجه، باید برشی یک ساله از احکام و قوانین مندرج در برنامه ششم توسعه باشد ولی حدود ۲۵ درصد از این احکام و قوانین در بودجه سال آتی دیده نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیکاری بزرگترین چالش اقتصادی کشور است که متأسفانه دولت دوازدهم در لایحه بودجه سال ۹۷، منابع مشخصی را برای رفع این مهم در نظر نگرفته است. از سوی دیگر، مبحث هدفمندی یارانه در لایحه پیشنهادی دولت، موضوع قابل تأملی بود که بسیاری از نمایندگان مجلس در صحن رسمی، با طریقه اجرایی شدن آن طی سال آتی مخالفت کردند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طبق لایحه پیشنهادی دولت، کل یارانه پرداختی سال ۹۷، ۲۳ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: این امر در صورتی است که در حال حاضر دولت بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند. حال اگر تفاضل این دو را بررسی کنیم، درخواهیم یافت که یارانه پرداختی قریب به ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بودجه سال آتی قطع شده اما هیچ سازوکار اصولی‌ای به منظور اجرایی کردن این مهم وجود ندارد.

کریمی با اشاره به اینکه در بودجه مالیاتی کشور یازده درصد رشد پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: باید توجه داشت که تحقق برنامه‌‌های مالیاتی تماما امکان پذیر نیست لذا معتقد هستم به دنبال اجرایی شدن این رشد مالیاتی، مشکلات بسیاری گریبان‌گیر سیستم اقتصادی کشور می‌شود تا جایی که در قالب اوراق مالی، بدهی‌های فراوانی برای دولت به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: بنده و اکثر نمایندگان مجلس بنا بر تمامی دلایلی که ذکر شد با لایحه بودجه پیشنهادی دولت مخالفت کرده‌‌ایم تا این لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در زمان تعیین شده، مجددا بررسی و اصلاح گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز