خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

30 درصد سرطان ها ناشی از مصرف تنباکو ست

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۹۳۴

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یک عامل خطر شناخته شده در خصوص ابتلا به سرطان‌ها استفاده از تنباکوست که 30 درصد تمام موارد سرطان به دلیل مصرف تنباکو است.

به گزارش ایلنا از کرمان؛ دکتر سید وحیداحمدی طباطبایی افزود: استفاده تنباکو به هر شکلی شامل سیگار بدون فیلتر، با فیلتر، پیپ، قلیان، تنباکوی جویدنی و غیره حداقل با 12 نوع سرطان ارتباط مستقیم دارد.

 وی گفت: این عامل نه تنها در مصرف کنندگان مستقیم بلکه در افرادی که در معرض دود آن قرار دارند نیز احتمال ایجاد سرطان را ایجاد می کند.

 وی ادامه داد: واژه دود دسته دوم به همین دلیل در دنیا ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر طباطبایی گفت: به همین دلیل است که مصرف سیگار و قلیان در محل‌هایی مثل ادارات، رستوران ها، قهوه خانه‌ها، منازل و غیره خطرهای جدی برای دیگران هم در پی دارد.

 وی افزود: همچنین تحقیقات جدید تریاک را نیز یک عامل خطرساز برای سرطان معرفی می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: عوامل خطر ساز اینگونه نیست که یک عامل بلافاصله منجر به سرطان شود بلکه ممکن است مدت ها وجود داشته باشد و بعد از سال ها منجر به سرطان شود.

 طباطبایی: به همین دلیل است که بعضی افراد می گویند مثلا فلانی سالهاست که سیگار می کشد ولی هنوز سرطان نگرفته است.

 وی اشاره کرد: بعضی از سرطان‌ها ممکن است زودتر اتفاق بیفتند و بعضی ممکن است رشد زمانبر داشته باشند که خیلی خطرناک و بدخیم هستند.

 وی گفت: یک سری از ریسک فاکتورها قابل تغییر نیستند مثل سن و جنس اما یک سری عوامل خطرساز را می توان کنترل کرد که چند عامل آن شناخته شده و اثبات شده هستند.

 وی دومین عامل خطرساز بیماری‌های سرطان را عوامل عفونی دانست و گفت: بعضی عفونت ها مثل عفونت دهانه رحم که با سرطان دهانه رحم مرتبط است و یا عفونت‌های معده که می تواند منجر به سرطان معده شود با سرطان‌ها ارتباط مستقیم دارند.

 وی گفت: سومین عامل مصرف مشروبات الکلی است. یک باور غلط وجود دارد که فکر می کنند مشروبات الکلی حالت محافظت کننده دارند درصورتی که تحقیقات رابطه مستقیم آن با سرطان هایی همچون روده بزرگ، حنجره، دهان و غیره را نشان داده است.

طباطبایی گفت: عامل چهارم رژیم غذایی ناسالم است که داخل آن از میوه و سبزی کم استفاده شده است و یکی از راه های پیشگیری از سرطان مصرف میوه و سبزیجات است که سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند.

وی افزود: همچنین رژیم های غذایی سرشار از نمک و چربی و غذاهای سرخ شده و یا نمک سودشده و حتی غذاهایی که خیلی کبابی شده باشند نیز ارتباط مستقیم با سرطان دارند.

 وی گفت: عامل پنجم عدم تحرک بدنی است که ارتباط آن با سرطان‌هایی مثل روده بزرگ و پستان به اثبات رسیده است.

 وی عامل دیگر را پرتو‌های یون ساز معرفی کرده و گفت: یک عامل دیگر مواجهه با پرتوهای یون ساز مثل رادون و ترکیبات اورانیم که ممکن است در بعضی نقاط طبیعت باشند و یا حاصل پرتونگاری های بیش از حد باشند.

طباطبایی گفت:‌پرتوهای غیر یون ساز مثل امواج رادیویی، ماکروویو، مادون قرمز، ماوراء بنفش و غیره نیز اگر طولانی مدت در معرض آن قرار گیریم ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

 وی ادامه داد: همچنین اگر طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار گیریم نیز به دلیل امواج ماوراءبنفش آن می تواند عامل خطر باشد و نورهای مصنوعی که برای برنزه شدن استفاده می شوند نیز سرطان زا هستند.

 این مقام بهداشتی گفت: شغل و حرفه نیز می‌تواند عامل خطری باشد مثلا مشاغلی مانند صنایع پلاستیک‌سازی، ساخت کفش و پوتین، لوله بخاری پاک کنی، زغال سنگ، کار در معدن، ذوب آهن، آسفالت سازی، رنگ سازی، شیشه گری، صنایع نفت و حتی آرایشگری در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشت می توانند عامل خطر باشند.

وی آلودگی هوا را عامل دیگری دانست که در محیط های بسته ناشی از دودهایی مثل دود سیگار و قلیان و در محیط های باز ناشی از سوخت است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز