خبرگزاری کار ایران

کارشناس هواشناسی در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد:

علت کاهش‌ بارندگی‌های اخیر گرمای زمین است/ سیستان و بلوچستان کم بارش‌ترین استان کشور

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۷۷۴

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دلیل کاهش‌های بارندگی‌های اخیر گرمای زمین است.

علی ملاشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب افزود: با ورود به فصل سرد، پرارتفاع جنب حاره‌ای که مرکز آن بر روی شبه جزیره عربستان قرار می‌گیرد باید به سمت عرض‌های جنوبی‌تر و شرق (به سمت هند) جابجا شده و شرایط را برای حضور سامانه‌های بارشی فصل سرد را مهیا کند، که چنین شرایطی در پاییز سال جاری و ابتدای زمستان مهیا نشده و یکی از دلایل کاهش بارش سال زراعی جاری تاکنون است. دلیل این امر نیز گرمایش جهانی است و پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

وی گفت: داده‌های مشاهداتی نشان می‌دهد که استان سیستان و بلوچستان با دریافت 4/3 میلی متر بارش در سال زراعی جاری تاکنون با کاهش کم سابقه 91 درصدی میزان بارش نسبت به بلندمدت، کم بارش‌ترین استان کشور است. پیامد این کاهش بارش بروز مشکلات حاد در تامین آب شرب و کشاورزی در فصول آینده خواهد بود.

ملاشاهی اظهار داشت: بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش در ماه بهمن درحدود نرمال تا کمتر از نرمال، اسفند تا اواسط فروردین برخی نقاط جنوب حدود نرمال تا بیش از نرمال انتظار می‌رود و ناهنجاری میانگین دما در سه ماه آینده در حدود 1 درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: در مجموع، شرایط فوق مدیریت واقع بینانه منابع آب درحوزه‌های آبریز استان بخصوص برای تامین آب کشاورزی و شرب فصل بهار و تابستان سال آتی را می‌طلبد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز