خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان به ایلنا خبرداد:

کشف دیوار نگاره‌های 5 هزار ساله در میمه اصفهان

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۴۸۴

مدیرکل اداره میراث فرهنگی اصفهان از کشف دیوار نگاره‌های 5 هزار ساله در میمه خبرداد.

فریدون اللهیاری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر اظهار داشت: دیوار نگاره‌های 5 هزار ساله حکایت از مسیرهای جدید ارتباطی اقتصادی و فرهنگی مردم فلات مرکزی ایران از پنج هزار سال قبل دارد و نقوش صخره‌ای شامل نقوش حیوانی و انسانی است که در محدوده روستای حسن‌رباط از توابع میمه کشف شده است.
 
الهیاری افزود: در این نقوش آیات قرآن و کلماتی در زبان فارسی و عربی وجود دارد و این دیوار نگاره‌ها نشان از خط سیر مشخصی است که راه‌های ارتباطی در عصر باستان را نشان می‌دهد؛ این دیوار نگاره‌ها نشان می‌دهد راه‌های ارتباطی در عصر باستان که به پیش از دوران آریایی‌ها می‌رسد در فلات مرکزی ایران وجود داشته است.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: این تپه باستانی مربوط به دوره ساسانی است که احتمال داده شده آثاری در کاوش‌های بعدی از اشکانیان نیز یافت شود.
 
وی عنوان کرد: با کشف این دیوار نگاره‌ها مشخص می‌شود که در این قسمت کشور که فلات مرکزی ایران نامیده می‌شود، تمدن به 5 هزار سال پیش باز می‌گردد چرا که یکی از نشانه‌های تمدن ارتباطات است و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این نقوش نوعی اطلاعات برای مسیر یابی کاروان‌ها بوده است.
 
اللهیاری بیان داشت: در کنار این تپه باستانی یک معدن مربوط به دوره ساسانی نیز وجود دارد که به زودی توسط باستان شنایان کاوش خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز