خبرگزاری کار ایران

فرزانه رحمتی:

خانواده‌های کارگری در اراک با مشکلات اقتصادی فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۶۷۹

عضو هیات‌رییسه شورای‌شهر اراک در حضور استاندار مرکزی در صحن رسمی شورا خواستار رسیدگی به وضعیت پرسنل هپکو شد.

به گزراش ایلنا از اراک، فرزانه رحمتی رییس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای‌شهر اراک گفت: جناب استاندار و هیأت‌محترم همراه! خوشحالم در صحن رسمی پارلمان شهری به‌عنوان مدنی‌ترین نهاد اعمال حاکمیت مردمی حضور یافته‌اید.

وی افزود: حقوق شهروندی و راهبرهای تحقق آن همواره از دغدغه‌های جوامع بوده است. تامین حقوق شهروندی چنانچه با موانع روبرو شود، جامعه را به سمت گسست اجتماعی هدایت خواهد کرد و هر زمان تامین حقوق شهروندی با چالش‌های جدی روبرو شود، گسست اجتماعی به حدی عمیق خواهد شد که به بحران‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.

جناب آقای استاندار!

شاید اگر هر یک از ما بخواهیم علت و عوامل گسست اجتماعی را بررسی کنیم به چالش‌های متنوعی اشاره کنیم اما اینجا روی سخن بنده با مسوولان است چراکه بسیاری از گسست‌های اجتماعی به عملکردهای مسوولان بر می‌گردد. انقلاب اسلامی ایران خاستگاه مستضعفان و طبقات متوسط اجتماعی به پایین بوده است اما امروز شاهد هستیم که طبقه متوسط اجتماعی نیز با چالش های متعددی روبرو است.

جناب آقای استاندار!

با توجه به اینکه شورای اسلامی شهر به‌عنوان عالی‌ترین نهاد قانون‌گذاری و نظارت بر امور شهری محسوب می‌شود لذا با وجود موارد و چالش‌های فراوانی که شهر اراک با آن دست به گریبان است، آنچه را که دارای اهمیت بیشتر و زیر بنایی تری می‌دانم به عرض می‌رسانم چراکه از در هم آمیختگی همین عوامل چالش برانگیز شهری، گسست اجتماعی حاصل می‌شود و نیک می‌دانیم که اراک سال‌ها است از همین گسست اجتماعی رنج برده و نتوانسته به جایگاه واقعی و در شأن خود به عنوان پایتخت علمی و صنعتی ایران برسد.

1_ حفظ شأن و منزلت شورا

وی در ادامه گفت: نیک می‌دانید شوراها مظهر اراده حاکمیت مردم و مردم سالاری دینی هستند. شورا به عنوان عالی‌ترین نهاد مقنن محلی و بهترین نهاد ناظر مردمی بر تمام امور شهری که تنها به مجموعه شهرداری محدود نمی‌شود، نقش‌آفرینی می‌کند. حفظ شأن و منزلت شورا باید در اولویت باشد.هر تلاشی که برای تضعیف شأن و اقتدار این نهاد انجام شود از آنجا که در جهت تضعیف حاکمیت مردم است، باید با برخورد قاطع روبرو شود.

رحمتی افزود: ما از جنابعالی به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان و به‌عنوان نماینده‌عالی دولت می‌خواهیم پرچمدار حفظ و ارتقا جایگاه شورای اسلامی کلان‌شهر اراک به عنوان مرکز استان باشید.

دبیر شورای اسلامی شهر اراک گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم کماکان یکی از خط‌های خیابان پیروزی، علی‌رغم تذکرات و مهلت‌های زمانی متعدد شورای‌شهر و شهرداری به دانشگاه علوم پزشکی، بسته مانده است و این امر باعث مخاطراتی برای شهرونان شده است. علاوه بر مشکلات ترافیکی که با آن روبرو هستیم شکایت‌های فراوانی از سوی شهروندان منطقه به شورای شهر ارسال شده که متاسفانه علی‌رغم مصوبه شورای‌شهر، با فرافکنی برخی مسوولان استان و استناد به رای شورای ترافیک، مصوبه شورای شهر بلا اثر شده است.

وی عنوان کرد: شایان ذکر است تبصره ذیل ماده 6 قانون تاسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصریح دارد مصوبات شورای هماهنگی ترافیک نباید مغایر با مصوبات قانونی شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور باشد. لذا طرح تفصیلی شهر اراک که معابر و عرض آنها در این طرح مشخص شده است، مصوبه قانونی شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور است که توسط شورای هماهنگی ترافیک، نقض شده است. همچنین بنابر قانون موجود واگذاری معابر به اشخاص حقیقی و حقوقی جزء اختیارات شورای ترافیک نیست.

لازم می دانم سوالاتی که در این خصوص دارم را به عرض برسانم.

اولا: در حالیکه جمع آوری کارگاه متعرض به محدوده خیابان پیروزی هیچ مشکلی برای ساخت پروژه در حال احداث ایجاد نمی کند چه اصراری بر حضور این کارگاه در کف معبر خیابان است؟

دوم: چرا باید آسیب های تاخیر در اجرای پروژه های عمرانی و بعضا سوء مدیریت ها متوجه شهروندان باشد؟

سوم: با وجود خطر تصادف و حادثه جانی در کوچه شهید صحیفی به علت انتقال حجم بسیار بالای ترافیک به این کوچه، چنانچه حادثه دلخراشی اتفاق افتد چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟

2_ مشارکت همگانی شهروندان در توسعه و آبادانی

در این خصوص حرف بسیار است اما آنچه در این ماه ها و این روزها شاهد هستیم برخورد با چالش هایی است که به شدت موضوع حیاتی مشارکت همگانی شهروندان را تحت الشعاع قرار می دهد. چالش های کارگری اخیر، پروژه احداث بزرگراه امیر کبیر، چالش های زیست محیطی شهر اراک و تخریب بافت تاریخی شهر خصوصا قسمت های مهمی از بازار تاریخی اراک

جناب آقای استاندار!

همانگونه که مستحضرید مشارکت فعال شهروندان در هر شهری متضمن شتاب در رشد و توسعه آن شهر می باشد. به راستی در حالی که خانواده های کارگری با مشکلات اقتصادی فراوان دست و پنجه نرم می کنند، چگونه می توان انتظار مشارکت فعال داشت؟

به عنوان نمونه چرا وضعیت شرکت هپکو سامان نمی یابد و آرامش به خانواده های کارگران زحمتکش این شرکت بزرگ بر نمی گردد؟

در خط پروژه 58 متری شهروندانی زندگی میکنند که سال ها به دلیل بی عملی مسوولان گرفتار شده و به شدت نسبت به تعیین تکلیف املاک خود نسبت به مسوولین بی اعتماد گشته اند. حال اگر رفع بی اعتمادی این شهروندان عزیز را خواهانیم و انتظار مشارکت فعال از این عزیزان داریم بایستی هر چه سریع تر با یک تلاش و همت جمعی، شهرداری را در جهت اجرای هر چه بهتر این پروژه همراه با کسب رضایت حداکثری شهروندان واقع در این طرح، یاری رسانیم که در غیر این صورت اصل محوری مشارکت فعال شهروندان دچار چالش خواهد شد.

همانطور که مستحضرید در اراک حدود 450 هکتار بافت فرسوده داریم که 12 درصد جمعیت شهر در این بافت ساکن هستند. لذا نیاز است هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی و نوسازی این بافت اقدام شود.

و نکته پایانی در خصوص بحث مهم و چالش برانگیز زیست محیطی شهر اراک، در اراک سازمان های مردم نهاد بسیاری در حوزه محیط زیست فعالیت دارند. در واقع ساز مان های مردم نهاد قدم های خود را برای حفاظت از محیط زیست برداشته اند. اما آیا متقابلا مسوولان نیز به مسئولیت های خود برای حفاظت از محیط زیست عمل کرده اند؟ همانگونه که می دانید چالش های زیست محیطی در شهر اراک فراوان است. اگر مسوولان به وظایف خود دقیق عمل کرده اند پس چرا امروز با این حجم بالای مطالبات زیست محیطی روبرو هستیم؟ با این حساب چگونه توقع مشارکت فعال و داوطلبانه مردم را داریم؟

در حال حاضر درصد حق آلایندگی که از بابت برخی صنایع حدفاصل اراک-شازند بایستی به اراک پرداخت شود، به طور واقعی نیست و میزان پرداخت بایستی بیش از مقدار فعلی باشد. انتقال کارخانه آندسازی ایرالکو به خارج از شهر در دوره مدیریت قبلی این شرکت رو به تعطیلی گذاشت که خوشبختانه در دوره مدیریت جدید استارت آن به زودی زده خواهد شد و این نیازمند یک همکاری همگانی برای انجام این مهم می باشد.

باغات واقع در کرهرود و سنجان اراک به عنوان ریه تنفسی شهر به علت اسیر شدن در معادلات سودجویانه رو به نابودی است. همچنین منابع آبی غنی موجود در این دو منطقه و قنوات قدیمی به علت عدم توجه در معرض خطر جدی است و این در حالی است که اگر از سوی مسوولان حرکت های مثبت و سازنده ای شکل گیرد مردم نیز به سهم خود مشارکت فعال خواهند داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز