خبرگزاری کار ایران

نماینده زاهدان در مجلس:

دلیل خشکی تالاب هامون ایجاد سدهای انحرافی در افغانستان است

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۴۵۵

‌نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد سدهای انحرافی در افغانستان و برداشت‌های بی پایان از بستر هیرمند، خشکی کامل تالاب هامون را به دنبال داشته است.

‌به گزارش ایلنا، علیم یارمحمدی اظهار داشت: وضعیت تالاب هامون در کشور افغانستان نسبت به ایران بهتر است اما این تالاب در سیستان به طور کلی خشک است و منشأ ریزگردها به شمار می‌رود.
 
وی افزود: حیات تالاب هامون وابسته به هیرمند و آب‌های برون مرزی بوده که سرچشمه آن در کشور افغانستان است اما متاسفانه شاهد کارشکنی‌هایی از سوی این کشور هستیم، به گونه‌ای که با ایجاد سدهایی بر روی رودخانه هیرمند که تامین‌کننده آب تالاب هامون به شمار می‌رود، خشکی کامل تالاب را رقم زده است‌.
 
این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه افغانستان به دنبال ایجاد سد جدید بر روی هیرمند است، گفت: با سدسازی‌های این کشور بر هریرود و هیرمند دیگر آبی باقی نمی‌ماند که وارد ایران شود و چنانچه آب از ظرفیت سدها بیشتر شود، افغانستان از ورود آن به ایران جلوگیری می‌کند و حقابه ما را رعایت نمی‌کند‌.
 
یارمحمدی گفت: سدسازی‌های کشور افغانستان تاثیر زیادی در شیوع ریزگردها و خشکی تالاب‌های سیستان و بلوچستان دارد.
 
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با یادآوری اینکه وزارت امور خارجه، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر حقابه تالاب هامون از کشور افغانستان هستند، تصریح کرد: این دستگاه‌ها دنبال آن هستند که حقابه قانونی تالاب هامون از رودخانه مشترک هیرمند را از افغانستان پیگیری کنند زیرا احیای این تالاب‌ها به نفع دو کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز