خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی یزد خبرداد:

مجموعه "صدرالعلما" یزد ثبت ملی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۲۴۷

مجموعه "صدرالعلما" یزد که نمادی از هنر و معماری اصیل ایرانی است، ثبت ملی می‌شود.

به گزارش‌ایلنا، ساشا ریاحی از تلاش برای ثبت ملی مجموعه صدرالعلمای یزد خبر داد و گفت: پرونده ثبت ملی مجموعه صدرالعلمای یزد در معاونت میراث فرهنگی استان یزد تهیه و برای طی ادامه روند ثبت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شد.

ریاحی مقدم بیان کرد: مجموعه صدرالعلما در خیابان امام خمینی(ره) در مجاورت امامزاده شاهزاده فاضل و در قلب بافت تاریخی جهانی شهر یزد واقع شده و از سمت شرق به خیابان امام، از شمال به محله ایلچی‌خان، از غرب به محله دارالشفا، از شرق به خیابان امام، محله پیر و برج و گازرگاه و از جنوب و جنوب غرب به باروی دوره آل مظفر، خندق و بازار شهر متصل است.

وی افزود: مجموعه صدرالعلما هرچند به نام علیرضا صدرالعلما است، اما تاریخچه ابنیه آن به قرون پیش از زندگی او باز می‌گردد.

ریاحی مقدم ادامه داد: مرز این مجموعه از سمت جنوب شرق به بخش‌هایی باقیمانده از باروی دوره آل مظفر و مربوط به قرن هشتم و نهم منتهی می‌شود همچنین از سمت جنوب نیز بخشی دیگر از برج و بارو و خندق منتهی می‌شود که در بخش‌هایی با یک یا چند پلاک واسطه است و قدیمی‌ترین بخش ابنیه درونی مجموعه بقایایی از ساختمان کوشک باغی است که تناسبات آن از قدمت دوره صفوی خبر می‌دهد.

وی بیان کرد: مجموعه صدرالعلما، شامل جلوخان، عمارت سردر، حیاط نارنجستان، حیاط باغ، عمارت بیرونی صدرالعلما، حیاط مشهور به حیاط بانک یا حیاط بیرونی صدر العلما، عمارت صفوی، حیاط روضه خوانی، مطبخ، حمام و حیاط خدماتی و آبرسانی است که بر روی بستر طبیعی مناسبی از خاک چیلو قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز