خبرگزاری کار ایران

میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا:

زلزله در لرستان اجتناب‌ناپذیر است/ وقوع ۵۰ درصد زلزله‌های ۱۰۰ سال اخیر ایران در زاگرس

asdasd
کد خبر : ۵۵۸۴۱۲

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تاکید کرد که وقوع زلزله در لرستان اجتناب ناپذیر است.

رضا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در لرستان درباره علت پتانسیل لرزه‌خیزی کشور اظهار کرد: کشور ایران به‌علت قرار گرفتن روی کمربند آلپ - هیمالیا یکی از مناطق لرزه‌خیز جهان بوده و پوسته‌ی سازنده‌ی آن از قطعات نامتجانس کنار هم تشکیل شده که گسل‌های بزرگ و فعال، قطعات یاد شده را از هم جدا می‌کند.

وی افزود: حرکت همین قطعات پوسته و فعالیت گسل‌ها که در اثر فشارهای ناشی از حرکت رو به شمال صفحه عربستان و برخورد آن به صفحه ایران انجام می‌شود، بخش‌های مختلف کشور ما را در معرض یک تنش دائمی قرار داده و همین عامل موجب ناآرامی پوسته زمین در ایران و زمین‌لرزه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای لرستان درباره پراکنش جغرافیایی زلزله در کشور تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده توسط زمین‌شناسان حدود ۶۶ درصد از مساحت سرزمین ایران در معرض خطر زمین‌لرزه قرار دارد و به‌طور متوسط هر ۸  ماه یک زلزله با شدت مطلق بزرگتر از ۵  ریشتر، هر 3 سال یک زلزله با شدت مطلق بزرگتر  از 6 ریشتر  و هر 20 سال، زلزله‌ای با شدت مطلق بزرگتر از 7 ریشتر در ایران رخ می‌دهد.

میرزایی با اشاره به قرارگیری استان لرستان در پهنه‌ی زاگرس درباره وضعیت لرزه‌خیزی این استان عنوان کرد: پهنه زاگرس به عنوان محل برخورد دو صفحه عربستان و ایران یک منطقه پرتکاپو است و کمربند چین خورده فعال زاگرس یکی از لرزه‌خیزترین بخش‌های ایران و شاید خاورمیانه محسوب می‌شود.

این کارشناس حوزه آب و زمین‌شناسی درباره زلزله بیست و یکم آبان‌ماه سال‌جاری که باعث لرزش استان‌های غربی کشور و خسارت مالی و جانی فراوان به شهرهای استان کرمانشاه شده، بیان کرد: استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه و شهرهای آسیب‌دیده از زلزله به لحاظ قرارگیری روی منطقه لرزه، جزو  نواحی زلزله‌خیز کشور هستند که وقوع زمین‌لرزه‌های مخرب در دره سیمره، سیلاخور، درود و بروجرد در ادوار گذشته و زلزله اخیر استان کرمانشاه و ایلام بهترین گواه لرزه‌خیزی این مناطق است.

وی متذکر شد: بررسی‌های آماری توسط زمین‌شناسان نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از زلزله‌های یک‌صد سال اخیر در کشور ایران مربوط به منطقه زاگرس بوده و از نظر بزرگی حدود ۸۷.۳ درصد آنها بزرگی کمتر از ۵.۵ ریشتر، حدود ۹ درصد بزرگی بین ۵.۵ تا ۶ ریشتر و در مجموع حدود و ۳.۷ درصد آنها بزرگی بیش از ۶ ریشتر داشته اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه در پهنه زاگرس گسل‌ها همیشه فعال هستند، اظهار داشت: در کل فعالیت‌های لرزه‌خیزی گستره‌ی زاگرس نسبت به سایر نقاط دیگر کشور ایران بیشتر است و وقوع لرزه‌های پیاپی در زون زاگرس طبیعی است و در گذشته نیز به کرات اتفاق افتاده و باعث تخلیه انرژی گسل‌های اصلی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان لرستان جزو مناطقی از ایران طبقه‌بندی شده که از توان لرزه‌خیزی بالایی برخوردار است، تصریح کرد: براساس پژوهش‌های انجام شده توسط محققان در پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه در استان لرستان با در نظر گرفتن زلزله‌های بالای ۴ ریشتر در یک‌صد سال اخیر حدود ۱۷ درصد از مساحت لرستان در پهنه خیلی زیاد، ۶۰ درصد در پهنه‌ی خطر زیاد، ۲۰ درصد در پهنه خطر متوسط و ۳ درصد در پهنه خطر نسبتا کم قرار دارد.

میرزایی ادامه داد: بخش‌های شمالی لرستان از جمله شهرستان‌های درود، بروجرد، روستاهای دشت سیلاخور، بخش‌های جنوبی الیگودرز و شول‌آباد به لحاظ مجاورت با گسل بزرگ زاگرس و انشعابات آن و شهر پلدختر، رومشکان و بخش‌های جنوبی شهرستان کوهدشت به‌علت نزدیکی به گسل کبیرکوه و شهر خرم آباد به‌علت گسلی که از جنوب شهر و منطقه ماسور عبور می‌کنند در پهنه خطر بالای زلزله قرار دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تاکید کرد: وقوع زلزله در آینده در استان لرستان اجتناب‌ناپذیر است و ما نمی‌توانیم از وقوع زلزله جلوگیری کنیم لذا باید نقاط با ریسک بالای زلزله در استان را مطالعه و شناسایی کرد و با دانش و آگاهی خودمان را در برابر زلزله ایمن کنیم.

انتهای پیام/
حسام شفیعی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز