خبرگزاری کار ایران

با پیگیری در یونسکو؛

نخستین مسجد 2 طبقه دنیای اسلام ثبت جهانی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۹۱۷

نخستین مسجد 2 طبقه دنیای اسلام در شهرستان اردستان اصفهان در یونسکو ثبت جهانی شد.

 به گزارش ایلنا، محمدرضا صدوقی اظهار داشت: یونسکو با پیگیری‌های میراث فرهنگی در سال جاری، مسجد جامع اردستان را در نوبت ثبت جهانی اعلام کرده و در آینده نزدیک ارزیاب‌های آنها از این بنا بازدید می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری اردستان گفت: در صورت تایید ارزیابی‌ها در اجلاس سالانه یونسکو، این بنای با ارزش در فهرست آثار جهانی ثبت خواهد شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پس از به روز رسانی طرح مطالعات پژوهشی - تاریخی این مسجد در سال1392 آن را به عنوان یک اثر جهانی به یونسکو پیشنهاد کرد.

در کاوش‌های باستان شناسی چهار لایه تاریخی از این بنا مربوط به اوایل دوره ساسانیان، آل بویه، سلجوقیان و دوره صفویه شناسایی شده است.

در عصر سلجوقی، به دست استاد محمود اصفهانی دومین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام بعد از مسجد جامع زواره و اولین مسجد دو طبقه در جهان اسلام ایجاد شده است.

مسجد جامع اردستان دارای پنج در، پنج محراب، یک مناره و چهار ایوان است.

این مسجد در دوره صفویه از تنها کاربری مسجد خارج و به یک مجموعه شهری شامل حمام، مدرسه علوم دینی، حسینیه، کاروانسرا، بازارچه و آب انبار تبدیل شد.

این بنای تاریخی در سال1311 به شماره 180 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز