خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

ایجاد اتاق مشترک سرمایه‌گذاری و تجارت ایران و عمان

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۲۹۷

معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در سفر هیاتی متشکل از مدیران بخش های دولتی و غیر دولتی سیستان و بلوچستان به کشور عمان، ایجاد اتاق مشترک سرمایه گذاری و تجارت ایران و عمان تصویب شد.

به‌گزارش‌خبرنگار ایلنا، سکینه‌اشرفی صبح‌امروز در نشست‌خبری با اصحاب‌رسانه‌پیرامون دستاوردهای سفر اخیر هیاتی متشکل از بخش‌های دولتی و خصوصی سیستان و بلوچستان به کشور عمان، اظهار داشت: این سفر از بهمن سال گذشته برنامه ریزی شده بود و در نهایت 30 مهرماه با هیاتی متشکل از 11 نفر با حضور مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، رئیس گمرک چابهار، مدیر نمایشگاه بین المللی استان، رئیس و نائب رئیس اتاق بازرگانی و چند سرمایه‌گذار به قصد توسعه روابط دو کشور ایران و عمان وارد مسقط شدیم .

وی افزود: تا روز یکشنبه مشغول دیدار، گفتگو و بازدیدهای میدانی بودیم و در ابتدای سفر برنامه های تنظیم شده مورد بررسی قرار گرفت.

اشرفی بازدید هیات تجاری اقتصادی سرمایه گذاری استان از بندر و منطقه ازاد صحار ، نشست با محسن بلوشی (بلوچی) مشاور و معاون وزیر صنعت و تجارت کشور عمان، نشست با مدیر بانک ملی ایران در مسقط عمان به منظور بررسی مسایل بانکی و تبادلات مالی تجار و سرمایه گذاران ایرانی در عمان را از جمله برنامه های اجرا شده در طول سفر این هیات عنوان کرد.

وی در ادامه‌ با اشاره به نشست با مدیران بانک صحار بعنوان یکی از بزرگترین بانک‌های دولتی کشورعمان که با 6 بانک ایرانی در ارتباط هستند ، افزود: تسهیل مبادلات مالی و بانکی تجار و سرمایه‌گذاران استان از محورهای موردبررسی در این نشست بود.

اشرفی، نشست با مدیرعامل و مدیر توسعه بندر و منطقه آزاد و ویژه اقتصادی دقوم به عنوان بزرگترین منطقه آزاد آسیا را از دیگر برنامه های سفر خود عنوان کرد و افزود: فرصت هم مرزی با کشور عمان آن گونه که باید مورد استفاده استان سیستان و بلوچستان و کشور قرار نگرفته است.

وی افزود:  با توجه به قرابت خونی که بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ و تجار عمان با اقوام بلوچ سیستان و بلوچستان دارند، تمایل حضور تجار عمانی در ایران و تجار ایرانی در عمان را برای سرمایه‌گذاری در این استان چند برابر کرده است.

معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری اذعان داشت: در نشست با الذیب، قائم مقام وزیر صنعت و تجارت کشور عمان، ایجاد اتاق مشترک سرمایه گذاری و تجارت استان با کشور عمان و حمایت از راه اندازی خط کشتیرانی مسافری و باری مسقط چابهار مورد تاکید قرار گرفت.

اشرفی عنوان کرد: یکی از مسائل مورد تاکید ریاست جمهوری ، توسعه روابط ایران با کشور عمان و جایگزینی کشور عمان به جای امارات متحده عربی بوده چرا که امارات گلوگاه صادرات و واردات ایران بوده و بیشتر نقل و انتقالات از طریق استان های خوزستان، هرمزگان و غیره صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه کشور عمان همواره به عنوان پشتیبان سیاسی برای کشور ایران نقش آفرینی کرده، عنوان کرد: بندر چابهار می‌تواند نقش بنادر کشور را از لحاظ ورود و خروج کالا های متفاوت، به خوبی پررنگ کند.

وی افزود: با توجه به رغبت عمانی‌ها برای روابط با ایران، مصوب شد صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و عمان شکل گیرد و دفاتر سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان در عمان مستقر شود .

اشرفی با اشاره به طرح مباحث سرمایه گذاری مشترک در بحث صادرات و واردات عمان به کشورهای آسیای میانه در حوزه های شیلات ، زراعت، معدن و غیره، در جلسات متعدد این هیات در عمان، گفت: مسئولان کشور عمان در تلاش بودند تا کشور ایران و استان سیستان و بلوچستان در زمینه صادرات مجدد کالاهای خود و استقرار کارخانه های مرحله آخر ارزش افزوده در منطقه آزاد، سرمایه گذاری کرده و در صادرات مجدد محصولات کشور عمان با کشورهای مختلف وارد شود.

*ایجاد یک شعبه از بانک صحار در شهرستان چابهار 

وی با بیان اینکه مسئولان کشور عمان اعلام کرده اند که هیچ محدودیتی برای حضور ایرانیان در این کشور وجود ندارد، خاطر نشان کرد: در دیدار با مدیران بانک صحار که با 20 بانک ایرانی همکاری دارند پیشنهاد دادیم که شعبه ای از این بانک در شهرستان چابهار ایجاد شود.

معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری عنوان کرد: وجود این شعبه بانکی می تواند در زمینه افزایش مبادلات کمک ویژه ای به اقتصاد استان کرده و ارزهای مختلف را در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی قرار داده و با سرمایه گذاران سیستان و بلوچستان وارد تبادلات بانکی شود.

اشرفی عنوان کرد : از روز گذشته همراهان در این سفر ملزم به تهیه و تنظیم پیش نویس سفر به عمان شدند و در تلاش اند تا پیش نویس و توافقنامه ای را در این زمینه تنظیم کنند.

* برگزاری نمایشگاه تخصصی سیستان و بلوچستان در مسقط 

اشرفی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه اقتصادی و تخصصی استان که شامل صنایع دستی این منطقه هم می شود، به عنوان یکی از موضوعات مطرح شده در نشست با مشاور وزیر صنعت و تجارت کشور عمان بوده است.

 این مسوول با اشاره به مباحث مطرح شده در بحث گردشگری ، عنوان کرد: بسیاری از بلوچ های عمان تمایل فراوانی به فعالیت های گردشگری در سیستان و بلوچستان و تثبیت خط کشتیرانی مسافری و باری بین عمان،بندرعباس و غیره از خود نشان داده اند .

وی با بیان اینکه بحث توریست درمانی، در عمان مورد مذاکره قرار گرفته است، افزود: ما قطب چشم پزشکی هستیم و در چابهار چندین کلینیک تخصصی وجود دارد که آنگونه که باید اطلاع رسانی نشده است .

اشرفی حضور شرکت های گردشگری و آژانس های مسافری سیستان و بلوچستان در کشور عمان را یکی از مسائل تاثیر گذار در توسعه گردشگری استان دانست و عنوان کرد : حضور متعدد مسئولان استانی در کشور عمان می تواند روابط این استان با این کشور را گسترش دهد.

اشرفی افزود: بدنبال تیم کاری منسجم در استان و برگزاری نمایشگاه پتانسیل های استان در عمان با کمک بخش خصوصی ‌هستیم.

وی تاکید کرد: همراهی و همکاری های موثر حوزه معاونت اقتصادی و دستگاه های اقتصادی استان برقرار شده است.

معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی عنوان کرد: کشور عمان در بحث شیلات، آبزیان و میگو برنامه ای نداشته و زمینه خوبی برای نقش آفرینی این استان فراهم کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز