خبرگزاری کار ایران

با ثبت جهانی روستای کلپورگان سراوان در آذر ماه امسال

ایران نخستین مقام دنیا در ثبت جهانی میراث فرهنگی روستاها می شود/ 7 آذرمراسم جشن جهانی شدن کلپورگان در زاهدان

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۱۱۱

معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان وبلوچستان گفت: با ثبت جهانی روستای کلپورگان سراوان در آذر ماه امسال، ایران مقام اول دنیا را در ثبت جهانی میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرها و روستاها به دست می آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی اصغر جمشید نژاد در نشست شورای راهبردی گردشگری استان که  در استانداری برگزار شد، گفت: جشن ثبت جهانی و اهدای لوح ثبتی روستای کلپورگان سراوان، هفتم آذرماه  امسال با حضور مقامات بین المللی و ملی برگزار می شود.

 وی با اشاره به اینکه در سطح کشور روستاهای بسیاری وجود دارد که دارای شهرت و ویژگی های منحصر بخود هستند گفت: انتخاب روستای کلپورگان در رقابت با این روستاها حاصل توجه دولت به استان و مدیریت خوب استان است. 

وی با بیان اینکه سفال کلپورگان بدون استفاده از چرخ سفالگری و نقوش خاص خود با قدمت ٦هزار سال توسط بانوان روستای کلپورگان ساخته می شود، تصریح کرد: مطالعه در زمینه سفال کلپورگان از حدود ١٥٠ سال قبل آغاز شده است و همواره مورد توجه محققان و باستانشناسان قرار دارد.

 معاون سیاسی و اجتماعی استاندار با اشاره به ارزشمند بودن ثبت جهانی این روستا، اظهار داشت: نگه‌داشت ثبت جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است که دستگاه‌های مربوطه باید مراقبت و توجه لازم را در طرح‌های توسعه‌ای این روستا لحاظ کنند تا موجب خروج این روستا از فهرست آثار جهانی نشود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم خواستار همکاری همه  سازمان ها برای هرچه بهتر برگزارشدن این جشن شد.

 مازیار مشتاق گوهری از خوشحالی شهروندان سراوانی نسبت به ثبت جهانی روستای کلپورگان خبر داد و إبراز امیدواری کرد این روستا به عنوان قطب گردشگری، محل جذب گردشگران خارجی و داخلی قرار گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز