خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان‌حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان خبرداد:

کشف تابوت سفالی جعلی در شهرستان طارم/ ناکامی قاچاقچیان در خروج تابوت از کشور

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۲۲۱

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی زنجان از کشف یک تابوت سفالی جعلی در شهرستان طارم خبرداد.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل مرادی افزود: در پی اخبار واصله مبنی بر وجود شی تاریخی در شهرستان طارم و نگهداری آن توسط قاچاقچیان سابقه‎دار این اشیا، یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی زنجان طی عملیاتی ضربتی اقدام به کشف و دستگیری 6 نفر از قاچاقچیان کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: این قاچاقچیان سعی در فروش این تابوت و خروج از کشور داشتند که با اقدامات اطلاعاتی عملیاتی صورت گرفته از یک ماه پیش تاکنون موفق نشدند به اهداف خود برسند.
 
مرادی بیان کرد: نقوش و خطوط تابوت مذکور خیلی خوب کپی شده و جنس تابوت از سفال است که متنی به خط میخی فارسی باستان بر روی آن به خوبی کپی شده که، از روزنه‌های موجود بر روی تابوت مجسمه فلزی درون آن قابل دیدن است.
 
وی گفت: فعلا به علت بسته بودن در تابوت هیچ اظهار نظری در زمینه این مجسمه و اصل یا تقلبی بودن آن نمی‎توان کرد و پس از باز شدن آن ارزش تاریخی مجسمه دقیقا مشخص می‎شود.
 
مرادی در زمینه نقوش روی تابوت اظهار داشت: در این اثر تلاش شده با کپی نمادها و خط میخی فارسی باستان آن‌ را متعلق به دوره هخامنشی نشان دهند، نمادهایی چون بزهای نشسته روبه‎روی هم، آتشدان و گل‎های لوتوس از نقوش روی این تابوت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز