خبرگزاری کار ایران

با همکاری مشترک هیات ایران و فرانسه صورت گرفت

آغاز فصل چهارم بررسی­‌های باستان‌­شناسی در شهر هخامنشی پاسارگاد

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۴۴۳

مدیرکل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از آغاز فصل چهارم فعالیت­‌های میان رشته­‌ای باستان­‌شناسی در شهر هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب با همکاری هیات مشترک ایران و فرانسه خبر داد.

به گزارش ایلنا، مصیب امیری اظهار داشت: برنامه فصل چهارم بررسی­‌ها، به منظور بررسی‌های آرکئوژئوفیزیکی، باستان­‌شناسی و زمین­ باستان­‌شناسی در شهر باستانی پاسارگارد و دشت مرغاب به سرپرستی دکتر کورش محمد‌خانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دکتر سباستین گندت از دانشگاه لیون 2 در روز 25 مهرماه سال جاری شروع و تا ابتدای آذر ماه امسال ادامه خواهد‌داشت.

محمد خانی سرپرست هیات ایرانی نیز در این خصوص افزود: 3 فصل از این کاوش طی 2 سال گذشته، با بررسی ژئوفیزیک به روش مغناطیس­‌سنجی و الکترو مغناطیسی در محوطه پاسارگاد انجام شد که منجر به کشف ساختارهای جدید در محوطه پاسارگاد شد.

وی اضافه کرد: عکاسی هوایی از محوطه پاسارگاد و تهیه مدل سه بعدی و همچنین نقشه‌های رقومی ارتفاعی و سطحی محوطه و بناها، پژوهش بر روی سیستم مدیریت آب، تحقیقات زمین باستان­شناسی و ژئومورفولوژی دشت پاسارگاد، مطالعات دیرین اقلیم شناسی به منظور شناسایی پوشش گیاهی محوطه در دوره هخامنشیان و همچنین نوع آب و هوا در آن دوره، از جمله تحقیقاتی است که تا کنون انجام شده است و در فصول آینده نیز ادامه دارد.

محمدخانی ادامه داد: بررسی باستان‌شناسی در دشت پاسارگاد به منظور تهیه نقشه باستان­‌شناسی و همچنین جمع آوری سفال در محوطه پاسارگاد به منظور گاه­‌نگاری ساختارهای جدید مکشوفه، از دیگر فعالیت­‌های هئیت باستان‌­شناسی مشترک ایران و فرانسه بوده است.

سرپرست هیات ایرانی مطالعات میان رشته­‌ای، مطالعه گورهای فرا هخامنشی در دشت پاسارگاد را از دیگر اهدافی فصول مختلف فعالیت دانست که از فصل اول آغاز و همچنان ادامه دارد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز