خبرگزاری کار ایران

به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

شورای حمایت از سالمندان در گیلان تشکیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۸۹۱

در راستای ایجاد ساز و کار مناسب برای برنامه‌های حوزه سالمندی، به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با همکاری سازمان‌های ذیربط، شورای حمایت از سالمندان در گیلان تشکیل می شود.

به گزارش ایلنا از رشت، در راستای ایجاد ساز و کار مناسب برای برنامه های حوزه سالمندی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نشست مشترک سازمان‌های متولی حوزه سالمندی درگیلان با حضور بالغ بر 200 نفر از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد، در سالن اجتماعات مرکز آموزشی درمانی پورسینا، برگزار شد.

شاهرخ یوسف زاده چابک رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به افزایش 20 ساله طول عمر گیلانیان طی 4 دهه اخیر، گفت: متوسط عمر گیلانیان در اوایل انقلاب 54 سال بود که خوشبختانه با پیشرفت وضعیت بهداشت و سلامت در حوزه های مختلف، امروز به 74 سال رسیده است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: مطمئنا با افزایش سالمندی در جامعه توجه به نیازمندی‌هایی که گریبانگیر افراد سالمند است بیشتر به چشم می خورد. امروزه در جامعه برای اطفال پزشک متخصص و فوق تخصص داریم در حالی که هنوز برای سالمندان متخصص نداریم ولی خوشبختانه این موضوع در حال شکل گیری است که با کمک دانشگاه های علوم پزشکی باید این کمبودها بر طرف شود. وی ادامه داد: فرق بین بیماری های کودکان و سالمندان در این است که در اغلب مواد بیماری های کودکان از نوع بیماری های ژنتیکی وارثی است که بعد از تولد خود را نشان می دهد اما بیماری های سالمندان اغلب بیماری های است که اکتسابی و در طول عمر به آن مبتلا می شوند.

این مقام مسئول اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان قسمتی از برنامه های خود را به بحث سالمندی اختصاص داده است تا با افزایش نرخ جمعیت سالمند در گیلان از موضوعات مربوط به این قشر غافل نماند.

 یوسف زاده تاکید کرد: همان گونه که همیشه سعی می کنیم تا با انجام فعالیت های اقتصادی برای آینده خود پس اندازی داشته باشیم تا در مواقع ضروری از آن بهره مند شویم، باید در دوران جوانی و میانسالی با انجام فعالیت های بدنی و ورزش برای سلامتی خود در دوران سالمندی نیز اندوخته سلامت داشته باشیم.

 یوسف زاده خاطر نشان کرد: با توجه به این که استان گیلان بیشترین سالمند را به نسبت جمعیت دارا می باشد باید بحث رفاه اجتماعی و توجه به نیاز مندی های معیشتی سالمندان که از دغدغه های اصلی جامعه سالمندان است، در لایه های مختلف جامعه برای آن ها برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: امروز تشکیل شورای حمایت از سالمندان استان گیلان یک طلیعه نو است که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد (ره)سازمان بهزیستی، هلال احمر، استانداری و سایر دستگاه های مردم نهاد در حال شکل گیری است که می تواند برای سیاست گذاران جامعه ارمغان خوبی به همراه داشته باشد. این شورا باید بتواند برای آینده سالمندان این استان برنامه ریزی خوبی داشته باشد تا بتوانیم یک سالمند با نشاط داشته باشیم.

 احمدی پور معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان نیز ضمن قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گیلان، گفت: هر کشوری که بخواهد به رشد و توسعه برسد باید منابعی داشته باشد و مهمترین منابع هر کشوری نیروی انسانی آن کشور است .

احمدی پور تاکید کرد: شورای سالمندی باید در سطح استان گیلان فعال شود تا بتواند به دغدغه ها و مسایل مربوط به سالمندان بپردازد.

وی ادامه داد: منزلت اجتماعی سالمندان مهمترین دغدغه ای است که باید در شورای سالمندان مورد بررسی قرار گیرد. در این شورا باید همه سازمان ها دست به دست دهند تا این کار بزرگ به سر انجام برسد. اگر چه در گذشته به شکل اکادمیک به مسایل سالمندان پرداخته نشده وی در حوزه های همه سازمان ها ی عمومی باید به تناسب نیاز برای این قشر امکاناتی فراهم شود. همه ما وظیفه داریم تا منزلت سالمندان که سرمایه های اجتماعی جامعه ما هستند حفظ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز