خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی فارس خبرداد:

ثبت سروهای کهنسال فارس در فهرست طبیعی کشور

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۷۳۵

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، از ثبت سروهای کهنسال استان فارس درفهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصیب امیری با اعلام این خبر اظهار داشت: در جلسه کمیته ثبت آثار طبیعی که روز چهارشنبه ۱۲ مهر ماه سال جاری در تهران برگزار شد، سرو کلانی واقع در روستای کلانی از توابع شهرستان کازرون، سرو کوشک بیدک واقع در شهرستان شیراز، بخش مرکزی، دهستان قره بلاغ، روستای کوشک بیدک و سروهای چهارباغ قوامی در بافت مسکونی جنوب روستای مظفری از بخش مرکزی شهرستان کوار به ثبت ملی رسیدند.  
 
سروهای چهارباغ قوامی واقع در باغ تاریخی قوامی است که در حال حاضر از این باغ تاریخی دو عمارت  مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی دوم، دو خیابان صلیبی شکل و تعداد زیادی درخت سرو  باقی مانده است. این باغ شامل یک راسته خیابان شمال غربی-جنوب شرقی و یک راسته شمال شرقی به جنوب غربی است که در حاشیه آن تعداد زیادی درخت سرو  زربین کاشته شده است. آن طور که به نظر می‌رسد در هر راسته ۲۰ درخت وجود داشته که تعدادی از آنها خشک و یا بریده شده‌اند و از این تعداد درختان ۶۳ درخت همچنان پابرجاست.
 
ارتفاع متوسط  مجموعه درختان این باغ نیز چیزی مابین ۱۲ متر است که ارتفاع بلندترین درخت مجموعه  به حدود ۱۷ متر می‌رسد.
 
 سرو کوشک بیدک با قدمتی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال از درختان کهنسال منطقه محسوب می شود. ارتفاع این درخت ۱۵ متر و دارای طول و عرض تاج ۷ در ۷ متراست. طول پایه آن۳ متر، محیط تنه درخت حدود ۲۹۰ سانتی متر و دارای قطری حدود ۹۲ سانتی متر است.
 
همچنین سرو کلانی قدمتی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال دارد. ابعاد و اندازه تقریبی درخت حدود ۲۵ متر ارتفاع ، طول تاج ۲۲ متر، پایه ۳ متر و طول و عرض تاج ۱۵ متر است. محیط پیرامونی درخت ۴۵۰ سانتی متر و قطر درخت حدود ۱۴۳ سانتی متر است. به فاصله ۲ متری از این درخت سرو، درخت سرو جوانتری با قطر ۸۰ سانتی متری  و قدمتی حدود ۲۰۰ تا ۲۳۰ سال  وجود دارد.
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز