خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

مستندسازی و شناسایی 70 بنای تاریخی بافت قدیم شهر رشت

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۱۸۵

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از مستندسازی و شناسایی 70 بنای تاریخی بافت قدیم رشت شامل خانه تاریخی و ابنیه مذهبی و...خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، ولی جهانی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته برای شناسایی تک بناهای شهر رشت که از حدود 15 روز قبل به همت پژوهشگران این اداره کل و پژوهشکده گیلان شناسی و پژوهشگران بخش آزاد آغاز شده بود،از مستند سازی و شناسایی 70 بنای تاریخی بافت قدیم رشت شامل خانه تاریخی و ابنیه مذهبی و...خبر داد.

وی با بیان اینکه در بررسی های مذکور که به صورت پیمایشی انجام شده، مدارک و شواهد باستان‌شناختی شامل دوره های قاجار و پهلوی اول شناسایی شده،به وجود بقایایی از اماکنی که در بردارنده اثار دوره ایلخانی صفویه بوده اشاره کرد.

جهانی ادامه این روند جهت شناسایی بناهای واجد شرایط تاریخی در رشت را مورد بحث قرار داد و افزود: با توجه به فعالیت های صورت گرفته در داخل بافت تاریخی امیدواریم تا ماه‌های آینده روند بررسی شناسایی تک بناهای شهر رشت به اتمام برسد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: تمامی نقاط شناسایی شده تاریخی استان و نیز آثار ثبت ملی ثبت شده دارای ارزش و اهمیت در زمینه حفاظت هستند و یگان حفاظت این اداره کل با مشارکت مردمی و انجمن های دوستدار میراث فرهنگی در صیانت از این مواریث هویت بخش تلاش می کنند.

این مسئول با بیان‌اینکه ابنیه تاریخی از ظرفیت‌های حوزه گردشگری محسوب می‌شوند،تاسیس پایگاه پژوهشی و حفاظتی بافت های تاریخی و باستان شناسی شهری را گامی در جهت حراست از آثار تاریخی خواند.

جهانی ثبت 103 اثر تاریخی شهرستان رشت در فهرست آثار ملی را امر موثری در حوزه فرهنگ و هنر خواند و تصریح کرد: بهره گیری از توان بخش خصوصی برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر در اماکن تاریخی ضرورتی غیرقابل انکار است.

استان گیلان 2500 اثر شناسایی شده دارد که تاکنون 1060 مورد از آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز