خبرگزاری کار ایران

دراجلاس سالیانه کمیته مدیریت فنی و اگرواکوتوریسم در گیلان‌مطر‌ح شد؛

پیشنهاد احداث توسعه روستایی کشورهای منطقه در ایران / گیلان ظرفیت‌های تاریخی بسیاری دراگرو اکو توریسم دارد

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۷۷۰

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: گیلان ظرفیت‌های تاریخی، بالقوه و بالفعل اگرو اکو توریسم را دارد.

به گزارش ایلنا از رشت، پنجمین اجلاس سالیانه کمیته مدیریت فنی (TMC) و کارگاه آموزشی (اگرواکوتوریسم منطقه‌ای برپایه کشاورزی- برنج و توسعه اشتغال روستایی) با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری، سفیر قرقیزستان در ایران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، 17 نفر از نمایندگان هشت کشور عضو مرکز و مسئولان استانی در مرکز بین‌المللی برنج آسیای مرکزی و غربی کشور در رشت برگزار شد.

 رئیس سازمان در سخنانی ضمن خوشامد به مهمانان خارجی همایش گفت: نسبت به مردم آسیای میانه و خاورمیانه هیچ احساس خارجی بودن نداشته و آنها را خودی را می‌دانیم، چراکه ما در دوره‌ای از تاریخ، فرهنگ مشترک داشتیم و اگر امروز در شهرها و روستا بگردیم احتمالا نقاط مشترک فراوانی را باز می‌توانیم در زندگی امروزه بیابیم.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه زمینه‌ها و بستر "اگرو اکوتوریسم" در کشورهای ما فراهم است به ویژگی‌های گیلان در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: گیلان استانی است که مراکز جمعیتی آن عمدتاً حول محور کشاورزی شکل گرفته است و این موضوع هنوز هم به قوت خود باقی است.

وی خاطرنشان کرد: ما در این استان شهر رودبار را داریم که حول محور زیتون شکل گرفته است و علاوه بر فروش کامل محصول خود در کشور این ظرفیت وجود دارد که از اقصی نقاط ایران و دنیا مانند عراق، یونان و.. زیتونشان در اینجا فروخته شود. شهر لاهیجان نیز حول محور چای شکل گرفته. شهر فومن حول محورتولید توتون بود که متأسفانه امروز این محصول را نداریم. شهر لنگرود حول محور ابریشم بود که در دوره صفویه نقش نفت را در ایران امروزی داشت.  بنابراین ما در استانی زندگی می‌کنیم که زمینه تاریخی، بالقوه و بالفعل "اگرو اکوتوریسم" در آن وجود دارد.

محمدی اظهار داشت: در وهله اول تأکید دارم نقاط بالقوه و بالفعل را از بین نبریم. این نکته‌ای است که بسیاری از کشورهای دیگر می‌توانند از تجربه ما استفاده کنند. اگر در نوار شمالی  از آستارا به سمت گرگان حرکت کنید در دوسوی جاده، تعمیرگاه‌ها و تأسیسات مختلف، موجب می‌شود گردشگران باغ‌های کشاورزی و زیبایی‌ها آنها را در دو سوی جاده های این استان‌های شمالی نبینید در حالی‌که ممکن است این پدیده را در بسیاری از کشورها مانند افغانستان و قرقیزستان نداشته باشید. اینجا شما می‌توانید کنترل کنید که از احداث بنا در حاشیه جاده‌ها برای حفظ اگرواکوتوریسم جلوگیری گردد.

وی با بیان اینکه زندگی کشاورزی چه دلمان بخواهد و چه نخواهد به ویژه در اقتصاد رو به ضعف است ادامه داد: این روند در تمام دنیا وجود داشته و درکشورما هم اتفاق خواهد افتاد. اگر می‌خواهیم روستاهای ما خالی از سکنه نشود باید در اقتصاد کشاورزی برای کشاورزان فرصتی‌های اقتصادی را فراهم آوریم که به ازای آن بتوان روستا را سرپا نگه داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به نتایج مثبت  اگرو اکوتوریسم در ایران  اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه در استان فارس یکی از عشیره‌نشین‌ها توانسته ارتباط خوبی را با کشور آلمان قرار و اکنون درآمد بسیار خوبی را برای منطقه ایجاد کند. این اتفاق می‌تواند برای سایر کشورها (در عراق، قرقیزستان و..) مطابق با فرهنگ خودشان رخ دهد. چراکه جهان علاقه‌مند به تنوع است و باید با یکنواختی و یکسانی که دنیای پیچیده امروز فراهم کرده مقابله کرد.

محمّدی با بیان اینکه اگر گیلان می‌خواهد به گردشگری و کشاورزی به عنوان یک راهبرد افزایش درآمد و توسعه اقتصاد روستایی بنگرد باید سه اصل مورد توجه قرار دهد گفت: در وهله اوّل می‌بایست جذابتی مانند حیوانات، مزارع، فرهنگ و سنن روستایی و جشنواره برای گردشگر وجود داشته باشد که راغب باشد از آن بازدید نماید. شما می‌خواهید پذیرا گردشگر باشد که چه چیز را به آن نشان دهید؟ در اینجا یکی از مسائل مهم، حفظ محیط‌زیست است. به عنوان نمونه در روستای بسیار زیبا جوکول‌بندان در فاصله 5 کیلومتری از شهر رشت متأسفانه شاهد آنیم که از ابتدا تا  ورودی روستا سرریز از زباله شده است و به‌جای اینکه گردشگر تحث تأثیر زیبایی طبیعت قرار بگیرید تحت تأثیر زباله قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در وهله دوّم باید کاری برای گردشگر در نظرگرفته شود تا صرفاً بیننده طبیعت نباشد. اگر بتوانیم در جاهایی زمینه ماهی‌گیری، آشپزی، برداشت محصول و... برای گردشگر فراهم آوریم موثر خواهد بود. چراکه گردشگرانی هستند که به عنوان مثال خواهان آنند برداشت محصول را تجربه کنند. یکی از ویژگی‌هایی که یکی از هتل‌های استان آن را داراست آن است که گردشگر از نزدیک می‌تواند با محصول چای آشنا شود. اگر در همانجا موزه چایی داشته باشیم قطعا گردشگر با محصول چایی از کاشت تا برداشت آشنا می‌شود.

وی اضافه کرد: در وهله سوم می‌بایست محصول برای عرصه و خرید توسط گردشگر وجود داشته باشد. معمولاً گردشگران در سفر مبلغی را خرج سفر می‌کنند که در شرایط عادی از پرداخت آن امتناع دارند. اگر بتوانیم در روستا‌ها لذت خریدن را برای گردشگران فراهم کنیم نتایج خوبی در بحث اگرواکوتوریسم خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان تأکید کرد: می‌بایست کشاورزی، مزرعه و روستا برای بحث اگرو اکوتوریسم وجود داشته باشد تا بتوانیم از گردشگران برای استفاده از مواهب روستا دعوت کنیم.

وی با تأکید براینکه برای تحقق اگرو اکوتوریسم دو موضوع حائز اهمیت است اظهار داشت: اول اینکه بین فعالیت‌های اصلی کشاورزی با گردشگری تضاد وجود دارد. در همه جای جهان وقتی صحبتی از کشاورزی و روستایی است معمولاً صنعت و توریسم یک درجه بالاتر محسوب می‌شود. بنابراین فرهنگ روستایی داریم که می‌خواهیم فرهنگ توریسم را وارد آن کنیم لذا باید تعادل در این زمینه ایجاد شود.

محمّدی تصریح کرد: می‌بایست این توانایی به وجود آید که با آموزش، سطوح مختلف فرهنگی بین روستاییان و گردشگران به گونه ای منطقی متعادل شود.

وی ادامه داد: هویت اجتماعی روستاییان به توانایی‌شان برای حداکثر رساندن ظرفیت تولیدی‌شان در مزارع بستگی دارد. بنابراین آنها فقط به تولید محصول می‌اندیشند و شاید به این نکته که از تولید محصول می‌توانیم به شکل‌های دیگر ثروت تولید کنیم توجه نداشته باشند که این امر باید با آموزش انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: نکته دوّم مربوط به شهرنشینانی است که به عنوان گردشگر وارد روستا می‌شوند. بین مقصد گردشگری کشاورزی که عموماً جوامع کوچک با فرهنگ خاص هستند و فرهنگ کسانی که به عنوان گردشگر وارد این مناطق می‌شوند همخوانی وجود ندارد. برای حل تضادهای فوق لازم است پیش از هراقدامی به برگزاری کلاس‌هایی اقدام شود تا زمینه را در روستاها برای پذیرای گردشگر آماده گردد.

وی در پایان با بیان اینکه باید با نریختن زباله، روستای پاکیزه داشت تا دیگران را دعوت نمایید خاطرنشان کرد: بجای ساخت و ساز بی‌رویه در دوسویه جاده‌ها بهتر است کمپینگ‌هایی در فواصل مناسب برای خدمات‌دهی باشد و طبیعت را ازبین نبریم تا مردم از مواهب و زیبای‌های آن استفاده کنند.

تشکیل دبیرخانه اکوتوریسم

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری هم در این نشست گفت: دولت ایران به بحث آموزش به روستاییان و ارایه تسهیلات با نرخ پایین اقدام کرده است.

ابوالفضل رضوی افزود: افزایش امکانات آموزشی برای بچه‌های روستایی به منظور تحقق عدالت آموزشی برنامه داریم، مجتمع‌های آموزشی در روستاهها احداث شود.

رضوی با بیان اینکه برای آموزش مشاغل حرفه‌ای و متنوع برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام شده است، خاطر نشان کرد: بنا داریم، به‌منظور توسعه روستاها در هر 25 روستا یک ناحیه‌ صنعتی ایجاد کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در این همایش که با حضور 17نماینده از 8کشور در حال برگزاری است، ادامه داد: آماده‌ایم، تجربیات و دانش دولت جمهوری اسلامی ایران در بخشهای مختلف به خصوص کشاورزی به دیگر کشورها انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه روستاهای منطقه نیاز به همکاری‌ها بیشتر داریم، تصریح‌ کرد: برای حل مشکلات برخی از کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان که با مشکلاتی در خصوص روستاها و مناطق دست و پنجه نرم می‌کنند، برنامه‌ریزی داریم.

رضوی خاطر ‌نشان ‌کرد: همواره روستاییان بهترین مدافعان حکومت هستند و پس باید بهترین خدمت به این قشر صورت گیرد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود، برای تحقق اهداف توسعه روستایی در منطقه دبیرخانه توسعه روستایی کشورهای منطقه در ایران تشکیل شود.

رضوی ادامه داد: آنچه که مشاهده می‌شود، تاریخ برخی از کشور از محل گردشگری درآمد زیادی دارند نسبت به ما کمتر است، این درحالیست که صنعت گردشگری صنعت مهمی است که می‌تواند در کشوری چون ایران و کشورهای همسایه که از تمدن تاریخی طولانی برخودارند، بیش از بیش رونق یابد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: گردشگری رشته‌های مختلفی دارد و بوم‌گردی و مزرعه‌گردی از شاخص‌های مهم این صنعت است که باید در کشور ما و کشورهای منطقه گسترش یابد.

وی افزود: برای توسعه گردشگری کشاورزی لازم است، مسئولین کشاورزی طراحی‌های ویژه برای مزارع برنج داشته باشند.

رضوی خاطر نشان کرد: برنج ماده غذایی بسیار مهم است و باید در افزایش کمیت و کیفیت آن در منطقه تلاش کرد. 

وی تاکید کرد: نیازمند توجه به کاهش هزینه‌های تولید برنج هستیم و باید با تولید محصولات متعدد از برنج صرفه اقتصادی تولید این محصول را برای برنجکاران افزایش دهیم.  

مناسبات اقتصادی ایران و قرقیزستان عقب مانده است

سفیر قرقیزستان در ایران گفت: شهر رشت زیبا و تاریخی است و همواره از دیدن این شهر لذت می‌بریم.

عبدالرزاق افزود: از قدیم روابط ایران و قرقیزستان تاریخی و فرهنگی بوده است و این روابط زیربنای خوبی را برای دیگر بخش‌های فراهم کرده است.

عبدالرزاق با بیان اینکه ایران از اولین کشورهایی است که استقلال کشورمان را به رسمیت شناخت، خاطر نشان کرد:امسال 25 سالگرد روابط ایران و قرقیزستان نیز جشن گرفته شد.

وی افزود: تلاشهای مشترک دو کشور منجر به ایجاد ابزار موثر در توسعه ارتباطی بخشهای مختلف شده است.

سفیر قرقیزستان در ایران تصریح کرد: دو کشور فعالانه درسازمانهای مختلف بین‌المللی همکاری نزدیک دارند و این همکاری ها با  احترام متقابل و منافع مشترک رو به گسترش است.

وی گفت: امروز سطح همکاری سیاسی بین ایران و قرقیزیستان بالا است و همکارهای اقتصادی که کمی عقب مانده است و باید جبران شود. 

عبدالرزاق در پایان گفت: برنامه‌ریزی مدونی برای راهکاری‌های بلندمدت در بخش‌های توریستی گردشکردی با ایران انجام شده است و برنامه داریم سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور در پرورش طیور و آبزیان ویژه در دستور کار قرار دهیم. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز