خبرگزاری کار ایران

آغاز فصل پنجم پژوهش‌های باستان‌شناسی ایرانی- آلمانی در ریوی خراسان شمالی

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۸۹۹

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری‌خراسان شمالی از آغاز فصل پنجم پژوهش‌های باستان شناسی ایرانی- آلمانی در محوطه ریوی دشت سملقان خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سویدانلویی با اعلام این خبر اظهار داشت: در پژوهش‌های باستان‌شناسی که از سال 1391 در محوطه تاریخی "ریوی" واقع در نزدیکی روستای نجف شهرستان مانه و سملقان آغاز شده است، باستان‌شناسان به بقایای یک شهر از دوران هخامنشی دست یافتند و با توجه به اهمیت این کشف، موسسه باستان‌شناسی آلمان در ایران که با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تفاهم‌نامه همکاری مشترک منعقد کرده‌است جهت همکاری در پروژه باستان ‌شناسی محوطه ریوی استان خراسان شمالی اعلام آمادگی کردند.

سویدانلویی افزود: طی سال 1394 با تلاش اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی بازدیدها و جلسات مختلفی در خصوص نحوه این همکاری‌های بین‌المللی برگزار شد و در اردیبهشت ماه سال 1395 با حمایت و صدور مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور، این پژوهش‌ها آغاز شد. 

وی گفت: در روند کاوش‌های باستان‌شناسی در شهرستان مانه و سملقان که در سال‌های 1391 و 1393 در محوطه تاریخی ریوی انجام شد نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ بدست آمد که از حدود 900 پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود 1500 سال تداوم استقراری داشته است. اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از 110 هکتار رسیده و به نظر می‌رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده‌است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری خراسان شمالی عنوان کرد: بر اساس این پژوهش‌ها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان شناسی مختلفی از محوطه ریوی بدست آمده‌است که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی بوده‌است.

سویدانلویی افزود: بنابراین با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان "پروژه باستان شناسی ریوی" جهت کاوش و پژوهش‌های باستان شناسی  به مدت 5 سال برنامه‌ریزی کرد. با توجه به شواهد باستان شناختی، "ریوی" یکی از مهمترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش‌های باستان شناسی هدفمند در آن می‌تواند موجب ارتقاء شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: فعالیت‌های باستان شناسی فصل پنجم محوطه ریوی از اول مهر سال جاری آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت. این برنامه با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مشارکت موسسه باستان شناسی آلمان و با همکاری فرمانداری شهرستان مانه و سملقان و شورای شهر آشخانه انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در فصل پنجم پروژه باستان‌شناسی محوطه تاریخی ریوی پژوهشگرانی با تخصص‌های باستان-شناسی، ژئومورفولوژی، ژئوفیزیک، GIS، دیرینه محیط زیست‌شناسی، هیدرولوژی و باستان فلزشناسی، از دانشگاه مونیخ آلمان، دانشگاه تهران، دانشگاه برلین آلمان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه یزد و دانشگاه هنر اصفهان شرکت خواهند داشت.
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز