خبرگزاری کار ایران

کتاب‌های پژوهشگر همدانی خانه‌دار شدند؛

افتتاح کتابخانه دکتر پرویز اذکایی در همدان

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۶۷۷

مراسم جشن فرهنگی اهدا 14000 جلد کتاب از سوی پرویز اذکایی محقق ، مورخ و نویسنده شهیر همدانی به کتابخانه مرکزی همدان با حضور جمعی از فرهنگ دوستان و مسئولان فرهنگی در محل این کتابخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش خبری منتشر شد که دکتر پرویز اذکایی محقق، مورخ و نویسنده شهیر همدانی 14000 جلد کتاب از کتابخانه شخصی و تخصصی خود را وقف کتابخانه مرکزی همدان کرد. گفته می‌شود ارزش مادی این کتب بیش از 4 میلیاردتومان تخمین زده شده است. به همین مناسبت چهارشنبه گذشته کتابخانه مرکزی همدان میزبان جمعی از فرهنگ‌دوستان و مسئولان بود تا این رویداد فرهنگی را جشن بگیرند.

گنجینه فرهنگی هگمتانه

دکتر عاطفه زارعی مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ابتدای این مراسم اظهار امیدواری کرد که برداشتن قدم‌های فرهنگی از سوی افراد صاحب اندیشه، صاحب قلم و افراد کتابخوان تداوم داشته باشد.

وی با تاکید بر این موضوع گفت: امیدوارم این اقدامات شروعی باشد برای تعالی اندیشه در نسل‌های بعد و تفکری را بر نسل‌های آینده حاکم کند که منجر به توسعه فرهنگی جامعه شود.

 زارعی ادامه داد: این مجموعه، کتابخانه تحقیقاتی و تخصصی دکتر اذکایی است و اقدامی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام داد، نشان داد توجه به مدیریت دانش علاوه بر مدیریت اطلاعات است چرا که در مدیریت دانش بر شناسایی مراکز پژوهشی تأکید شده و اندیشه‌های محققین و دانش‌پژوهان برای نسل بعد حفظ و اشاعه شود.

او افزود: شروع برنامه ایجاد مجموعه کتابخانه دکتر اذکایی از آبان‌ماه بود که ایشان طی جلساتی درخواست داشتند که مجموعه این کتاب‌ها که حاصل یک عمر زحمت و پژوهش ایشان است در جایی وقف شود که در آن‌جا فرایند کتابخانه‌ای حاکم باشد و متولی این امر بتواند این مجموعه را حفظ کرده، این فرهنگ را اشاعه دهد و یک مرکز خوب مطالعاتی برای نسل حاضر و نسل آینده ایجاد کند. در نتیجه در کنار مخزن کتابخانه مرکزی همدان، فضای مجزایی به متراژ 170 متر به انتخاب خود ایشان برای کتابخانه تخصصی دکتر اذکایی در نظر گرفته شد سپس سازماندهی و دسته‌بندی کتاب‌های ایشان زیر نظر خودشان انجام شد.

زارعی در ادامه گفت: از ابتدای سال 96 نیز دست‌نوشته‌های دکتر اذکایی که به طور یقین راهگشای موضوعات مطالعاتی محققین در حوزه‌های تاریخ، فلسفه، کتاب‌شناسی، رجال‌شناسی و استان شناسی خواهد بود در حال سازماندهی هستند. در این مجموعه ما 35 قفسه دو طبقه در نظر گرفته‌ایم که در مجموع 70 قفسه را شامل می‌شود که در این میان 6 قفسه برای نمایش آثار منحصر به فرد ایشان است. مجموعه کتاب‌های دکتر اذکایی شامل کتاب‌های نفیس است. هم‌چنین پایگاه اینترنتی مجزایی به نام کتابخانه تخصصی- تحقیقاتی دکتر پرویز اذکایی در نظر گرفته شده است و کاربران می‌توانند به راحتی جستجوی اطلاعاتی را انجام دهد و این دسترسی به صورت کشوری است.

ارزش این کتابخانه به میراث فرهنگی است

دکتر علی محمدی قائم مقام رئیس هیات نظارت کتابخانه در ادامه برنامه از مسئولان دانشگاه بوعلی سینا گله کرد و گفت: دلم می‌خواست این کتابخانه در دانشگاه بوعلی باشد اما دانشگاه این مجموعه را از دست داد.

محمدی ادامه داد: ارزش کتابخانه دکتر اذکایی به 4 چیز است؛ کمیت این کتابخانه و تعداد زیاد کتاب‌های این مجموعه، وجود کتاب‌های نفیس و منحصربفرد، دست نوشته‌های دکتر اذکایی که قرار است فهرست‌وار منتشر شود و این که دکتر اذکایی عمر خویش را برای جمع‌آوری این مجموعه سپری کرده است در نتیجه ارزش این کتابخانه به میراث فرهنگی است.

محمدی در پایان گفت: انسان‌های فرهیخته با دیگر انسان‌ها متفاوت‌اند و حاصل عمرشان کتاب و مقاله می‌شود.

در ادامه برنامه علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در مورد دکتر اذکایی کلمات دکتر و استاد کفایت نمی‌کند. برای ایشان باید صفاتی همچون اندیشمند، خردمند، حکیم و فرزانه را به کار برد. مختارپور خاطره‌ای از دکتر اذکایی تعریف کرد و سخنانش را با خوانش چند بیت از اقبال لاهوری به پایان برد و از دکتر اذکایی درخواست کرد که این شعر اقبال را به طور کامل قرائت کند.

از عین‌القضات تا کتابخانه مرکزی

در ادامه برنامه دکتر پرویز اذکایی برای ایراد سخنرانی به جایگاه رفت و گفت: در سال 76 که شورای شهر تازه تأسیس شده بود قرار شد که آرامگاهی برای عین‌القضات همدانی در نظر گرفته شود و مانند کتابخانه آرامگاه بوعلی در آرامگاه عین‌القضات نیز مکانی در نظر گرفته شود و من کتابخانه‌ام را وقف آن‌جا کنم اما ساختمانی که درست کردند مطلوب نبوده و نیست. اسمش را هم عوض کرده و گذاشتند مجتمع فرهنگی عین‌القضات و روی سنگ قبر ایشان نیز صفاتی حک کردند که با شخصیت او از اساس متناقض است.

دکتر اذکایی در ادامه گفت: سپس اداره کل آموزش و پرورش همدان یک پژوهشگاه درست کرد و از من نیز دعوت به عمل آورد. در چهار راه نظری مکانی را در نظر گرفتند و تغییراتی هم دادند و آقای الهی‌تبار معاونت سیاسی-امنیتی استان نیز همه‌گونه حمایت مادی و معنوی را کرد اما نشد زیرا آن مکان، ساختار کتابخانه نداشت و من همچنان دنبال جای مناسبی بودم تا به قول نیما قبای ژنده خویش را در آن‌جا بیاویزم. تا اینکه خانم دکتر زارعی پیغام دادند که این قبا را در اینجا یعنی کتابخانه مرکزی همدان آویزان کن. موافقت‌های قانونی کسب شد و کتاب‌هایم به این‌جا منتقل شد.

 دکتر اذکایی در پایان شعری از اقبال لاهوری برای مهمانان برنامه خواند و گفت: اسم این شعر، سرود انجم یعنی ستارگان است. این شعر بسیار عرفانی است و جوهر تاریخ را بیان می‌کند.

دکتر اذکایی؛ سرمایه‌ای ملی

امیرخجسته رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از دکتر اذکایی به عنوان سرمایه‌ای بومی و هم‌چنین ملی نام برد و گفت: سرمایه‌ای که ایشان اندوخته است با هیچ سرمایه‌ای قابل قیاس نیست زیرا برخلاف سرمایه‌های مادی که فانی هستند، ماندگار است.

در پایان برنامه استاندار همدان به جایگاه آمده و گفت: دکتر اذکایی این همه اثر را با تلاش جمع‌آوری کرده است. نیکبخت خطاب به دکتر اذکایی گفت «خوشا به سعادتت که خودت را جاودانه کردی و برای همیشه در این کشور و در دنیا زنده‌ای» در استان برای دکتر اذکایی جشنواره نیز داشته‌ایم اما این برنامه‌ها کافی نیست. دکتر اذکایی بزرگی است که استانی، ملی و بین‌المللی است. در تاجیکستان سراغ ایشان را از ما می‌گرفتند. ایشان دین بزرگی را به همدان ادا کرد و آن اینست که ثابت کرد تاریخ همدان همیشه دارای بزرگانی است و بزرگ این عصر ما در علم، ادب، تاریخ و فلسفه دکتر پرویز اذکایی است. 

گزارش از: سمانه اسکندری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز