خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبرداد:

آغاز فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه جهانی پاسارگاد

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۵۲۹

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از آغاز فصل دوم کاوش‌های باستان شناسی محوطه جهانی پاسارگاد خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصیب امیری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: دشت پاسارگاد در قسمت شمالی استان فارس و میان رشته کوه‌های زاگرس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است. قدمت منطقه پاسارگاد بر اساس پژوهش‌های باستان شناسی به دوره میانی پارینه سنگی می‌رسد اما شاخص‌ترین دوره فرهنگی دشت پاسارگاد، دوره هخامنشی‌است. بر اساس‌مدارک و شواهد موجود نام پاسارگاد برای نخستین‌بار در دوره هخامنشی مطرح می‌شود.

امیری‌افزود: این مجموعه ارزشمند در ۱۶تیرماه ۱۳۸۳ به عنوان‌پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی (یونسکو) به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در ادامه بیان‌کرد: به منظور جلوگیری از عوامل آسیب پذیر و روشن شدن وضعیت این محوطه تاریخی فصل دوم گمانه‌زنی تعیین عرصه و پیشهاد حریم تاریخی پاسارگاد، براساس قانون حفظ آثار ملی با انجام عملیات کاوش در این محوطه تاریخی، از تاریخ ۱۵ تیرماه سال‌جاری‌تا ۲۹ مرداد ماه ۹۶ موافقت شد و در همین راستا یک گروه باستان شناس، کاوش خود را در این اثر جهانی به سرپرستی علی موسوی آغاز کردند.

مرحله اول کاوش محوطه تاریخی پاسارگاد در سال گذشته (۹۵) در تیرماه به مدت ۲ هفته انجام شد و اعتبار پیش‌بینی شده برای هر کاوش هر دو مرحله ازطریق پژوهشکده باستان‌شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تامین شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز