خبرگزاری کار ایران

مسعود منصور خبر داد:

ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ در اراضی مستعد شیبدار

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۲۵۸

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: براساس برنامه ششم توسعه، ۶۰ هزار هکتار باغ تا پایان سال ۹۶ در اراضی مستعد شیبدار و مستثنیات آن ایجاد می شود که از این مقدار ۳۰ هزار هکتار آن در اراضی ملی ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایلنا، مسعود منصور در کارگروه طرح توسعه باغ‌های اراضی شیبدار در شیراز، با اشاره به اینکه ۱۵ هزار هکتار از این نوع اراضی در استان فارس تا پایان سال ۹۶ به باغ تبدیل می‌شود، افزود: از جمله مزایای این طرح که با مشارکت مردم صورت می‌گیرد، مقابله با فرسایش خاک، حفظ و احیای منابع طبیعی و جلوگیری از تصرف اراضی در استان‌های مشمول این طرح است.

وی، ایجاد باغ در اراضی شیبدار را اقدامی مهم برای حفظ، تثبیت خاک و احیای عرصه‌های آسیب دیده دانست و بیان داشت: در قالب این طرح آن بخش از اراضی ملی که در دامنه و شیب کوه‌ها قرار دارد و از امکان تبدیل شدن به باغ و اراضی کشاورزی برخوردار است، شناسایی می‌شود و در اختیار روستاییان قرار خواهد گرفت.

منصور ادامه داد: با پیگیری‌هایی انجام شده، واگذاری اراضی شیبداری که در اراضی ملی واقع شده از طریق ماده سه قانون حفاظت و بهره برداری در قالب کشت گیاهان دارویی و توسعه باغ‌های دیم انجام می‌شود و تشخیص و اجرای این طرح برعهده کارگروه استانی در استان‌های مشمول این طرح است.

این مقام مسئول بیان کرد: اجرای طرح توسعه باغ‌ها در اراضی مستعد شیبدار در چارچوب قوانین و بر اساس مقررات و سیاست‌های وزرات جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد اما متاسفانه تا کنون بیشتر به مکانیسم واگذاری این اراضی توجه شده و اهداف اولیه و اساسی این طرح که همانا امنیت منابع پایه و حفاظت آب و خاک است مورد غفلت قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی هم در این نشست بیان کرد: تاکنون ۸۶۰ هزار هکتار از مناطق مستعد در کشور برای اجرای طرح توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار شناسایی و مشخص شده و طبق برنامه ششم توسعه باید ۵۰۰ هزار هکتار از این اراضی به کشت دیم اختصاص یابد.

شکرالله حاجی‌وند افزود: بیشتر اکوسیستم‌های طبیعی کشور در اراضی شیبدار واقع شده و متاسفانه فرسایش خاک در این اراضی بسیار مشهود است. می‌کوشیم با بهره‌گیری از روش‌های نوین، طرح توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار را افزایش دهیم.

حاجی وند اظهار کرد: جلوگیری از تخریب اراضی و پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده از آب سبز با هدف افزایش بهره‌وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.باید با هم افزایی سازنده بین مدیران باغبانی و منابع طبیعی با مجریان طرح و کشاورزان برای اجرای بهینه این طرح تلاش کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هم در این کارگروه اظهار داشت: بیشتر زمین‌های شیبدار در اراضی ملی قرار گرفته و این موضوع موجب بروز حساسیت‌ها و مسئولیت‌های بیشتر در واگذاری این اراضی در آینده نزدیک خواهد شد.

مهرزاد بوستانی ادامه داد: هماهنگی با مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط برای اجرای صحیح این طرح در کنار تخصیص اعتبارات لازم برای ارائه خدمات و تسهیلات مورد نظر به متقاضیان و مجریان این طرح بسیار ضروری و نیازمند دقت نظر کافی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم در این گردهمایی بر لزوم توسعه باغ‌های مثمر دیم در اراضی شیبدار تاکید کرد و گفت: طرح ایجاد و توسعه درختان مثمر در اراضی شیبدار علاوه بر حفظ، تثبیت خاک و احیای عرصه‌های آسیب دیده، در بهره وری اقتصادی و کمک به معیشت بهره برداران نیز موثر است.

مهدی قاسمی افزود: استان فارس با برخورداری از اقلیم‌های متنوع و چهارفصل برای فعالیت‌های باغبانی به عنوان یک اشتغال و تولید پایدار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که هم اینک بیش از ۱۵ درصد از محصولات باغی کشور در این استان تولید می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز