خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور :

مرزبانی اقتصادی اولویتی والاتر از مرزبانی امنیتی دارد

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۹۰۷

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: مرزبانی اقتصادی اولویتی والاتر از مرزبانی امنیتی و انتظامی دارد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، قاسم خورشیدی امروز در اولین همایش منطقه‌ای پیشگیری و مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور که در دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان برگزار شد، با بیان اینکه کردستان و استان‌های غربی پیشانی و نوک پیکان مقابله با قاچاق کالا در کشور هستند، افزود: دستاوردهایی که امروز در زمینه قاچاق کالا کسب شده مرهون تلاش و فعالیت استان‌های مرزی است.

وی اهمیت مرزبانی اقتصادی را کمتر از مرزبانی امنیتی و انتظامی ندانست و گفت: اگر بتوانیم از مرزهای اقتصادی کشور صیانت کنیم از نتایج مخربی که حاصل می‌شود جلوگیری می‌شود چه بسا پیامد تخریب اقتصادی به مراتب بیشتر از تخریب یک ترور باشد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به اثرات زیان بار این پدیده اشاره کرد و اظهار داشت: پدیده قاچاق کانون خانواده ها را هدف قرار داده و عمده جوانان را بیکار کرده به طوری که زمینه ملحق شدن جوانان به گروه های تندرو را فراهم کرده لذا باید با اتخاذ تدابیر ویژه مانع از نفوذ این پدیده شد چراکه می تواند تهدیدی جدی برای کشور باشد.

خورشیدی با بیان اینکه قاچاق پدیده ای چند بعدی است، تاکید کرد: بعد اصلی و پایه ای آن اقتصاد است و ریشه تمامی مشکلات در اقتصاد خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که تولید رقابتی قابل ارائه به مردم نداشته باشیم و ساختارهای اداری و اجرایی کماکان مشکل دار باشند راه نفوذ کالای قاچاق به کشور هموار است.

خورشیدی دستاوردهای دولت تدبیر و امید در زمینه قاچاق کالا را مثبت ارزیابی کرد و ابراز داشت: با این وجود هنوز در نیمه راهیم چرا که تاکنون 50 درصد کاهش قاچاق داشتیم و هنوز 25 درصد کالاهای وارداتی قاچاق و 12.5 درصد مجموعه تجارت فرامرزی اعم از صادرات و واردات درگیر این موضوع هستند و می طلبد دستگاه‌های متولی برای برخورد جدی تر عزم خود را دو چندان کنند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به برخی آمار در این زمینه اشاره کرد و گفت: حجم کشفیات قاچاق در سال 95 به نسبت سال 92، 30 درصد رشد داشته و نسبت وصول جرائم از 3 درصد در سال 92 به بیش از 28 درصد رشد در سال 95 رسیده است.

خورشیدی در پایان خاطرنشان کرد: امکان توانمندسازی مرزنشین ها باید فراهم شود چه بسا در این زمینه مذاکراتی میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شده همچنین تعاونی مرزنشین ها باید توانمند شود به طوریکه از واردات محور به سمت صادرات حرکت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز