خبرگزاری کار ایران

پنجشنبه هفته جاری برپا می‌شود؛

سالگرد درگذشت دکتر محمد معین در آستانه اشرفیه برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۴۷۱

چهل و ششمین سالگرد درگذشت دکتر محمد معین، عصر پنجشنبه در آرامگاه وی در آستانه اشرفیه برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا از آستانه اشرفیه، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستانه اشرفیه در آستانه برگزاری این مراسم گفت: زبان و ادبیات فارسی به عنوان گسترده ترین چشم انداز فرهنگی، ترسیم کننده سعادت و خوشبختی بشریت و مهمترین عامل ایجاد و حفظ وحدت در کشور است.

محمد معافی افزود: حفاظت از زبان فارسی به عنوان مهمترین عامل ماندگاری آن است و در این راستا ارج نهادن و پاسداشت از زحمات محققان، نویسندگان و بویژه فرهنگنامه نویسان و مؤلفان زبان فارسی، کاری ارزشمند و سترگ است که وظیفه ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ارگان ها و نهادهای فرهنگی، علمی و دانشگاهی است. هویت اصیل مردم هر جامعه در سایه سار زبان آن ملت و حفظ ریشه ها و پیوندش با زبان معاصر مردم است و این امر محقق نخواهد شد مگر با تألیف لغتنامه ها و فرهنگ نامه های مختلف برای همان زبان. زبان و هویت آن به ریشه یابی و شناخت واژگان و عبارات وابسته است. حفظ معانی مختلف آن و به روزرسانی واژگان و قابل درک و فهم بودن برای همه فارسی زبانان در تمام دوره ها مدیون زحمات زبان شناسان و فرهنگنامه نویسان است.

وی بیان داشت: تشویق دانشجویان و دانش آموزان برای الگو گرفتن از مفاخر علمی و ادبی و نیز پیگیری و ادامه تحقیق و پژوهش، از نتایج بزرگداشت مفاخر کشور و تقدیر از زحمات و تلاش های آنان است.

معافی ادامه داد: دکتر محمد معین، به عنوان اولین دکتر در زبان و ادبیات فارسی، ادیب، لغت شناس و دانشمند شهیر زبان و ادب فارسی و دارای نشان ها و افتخارات علمی و ادبی متعدد تألیفات زیادی دارد که مهمترین دستاورد ایشان که نقش اساسی در حفظ و پایداری ادبیات فارسی دارد لغتنامه شش جلدی معین است. در همایش بزرگداشت این محقق گرانقدر که به صورت هرساله با همکاری اعضای ستاد بزرگداشت در آستانه اشرفیه برگزار می شود هر بار زاویه ای از خدمات ارزنده ایشان واکاوی و عرضه می گردد.

امسال نیز روز پنجشنبه پانزدهم تیرماه این آیین رأس ساعت ١٨ در مزار ایشان اجرا می‌شود و در کنار آن شاهد برپایی نمایشگاهی از هنرهای تجسمی و صنایع دستی هنرمندان متعهد این شهرستان هستیم.

وی اضافه کرد: اساتید ، فرهیختگان و نخبگان از سراسر کشور به دعوت بنیاد ملی نخبگان گیلان، میهمان این آیین خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز