خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد:

راه‌اندازی مرکزی برای مقابله با گرد و غبار توسط ایران در عراق

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۲۰۲

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران، مرکزی در عراق برای آموزش و توان افزایی در مقابله با گرد و غبار را راه اندازی می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در نشست شورای برنامه ریزی استان کردستان در سنندج با بیان این مطلب افزود: از ماه گذشته مذاکرات را با دولت عراق آغاز کرده ایم که در چند روز آینده نهایی می شود.

وی گفت: علاوه بر این مرکز، مزرعه ای آموزشی نیز پیش بینی شده که کارهای مقدماتی آن انجام شده است و دولت عراق ماه پیش اعلام کرد آمادگی کار در زمینه کنترل گرد و غبار را دارد.

ابتکار با اشاره به اینکه هشت میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور عراق وجود دارد اظهار داشت: این کشور آمادگی دارد تا در حوزه احیای تالاب ها، کاشت نهال و تثبیت خاک فعالیت کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: موضوع گرد و غبار را در سطح بین المللی مطرح کردیم و سازمان ملل چند قطعنامه در این رابطه صادر و گزارش وضعیت جهانی گرد و غبار را تهیه کرد.

ابتکار همچنین از برگزاری نخستین اجلاس بین المللی گرد و غبار در تهران در تیرماه امسال توسط سازمان ملل خبر داد. 

معاون رییس جمهور یکی از دلایل اصلی معضل گرد و غبار را ساخت چند سد در ترکیه دانست و خاطرنشان کرد: دولت گذشته زمانی که باید به این موضوع واکنش نشان می داد هیچ اقدامی انجام نداد با این حال دولت کنونی از سه سال پیش به طور مرتب به کشور ترکیه تذکر داده و موضوع را پیگیری کرده است.

ابتکار با اشاره به اینکه در برنامه ششم و دولت یازدهم تاکید ویژه ای بر محیط زیست شده است، عنوان کرد: بدون مشارکت دستگاه ها و بدون اجرای سیاست ها با هدف گذاری مشترک، نمی توانیم به اهداف مدنظر برنامه ششم و تاکیدات رئیس جمهوری در زمینه محیط زیست دست یابیم.

وی دریاچه ارومیه را شاهد عینی مشکلات جدی محیط زیست کشور دانست و افزود: با نگاه و رویکرد علمی دولت به حل مشکل دریاچه ارومیه، امروز وضعیت این دریاچه بهتر شده است و از بحران جدی جلوگیری شد.

وی در رابطه با مناطق حفاظت شده گفت: استاندارد جهانی مناطق حفاظت شده 17 درصد است که این میزان در کردستان 10 درصد و در کشور 11 درصد است.

ابتکار افزود: بر اساس تخریب هایی که صورت می گیرد کشورها به این نتیجه رسیدند که بخشی از طبیعت خود را به صورت بکر حفظ کنند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: محافظت از مناطق حفاظت شده با مشارکت جوامع محلی امکان پذیر است به نحوی که می تواند اشتغالزا نیز باشد.

وی با اشاره به 2 اتفاق مفید محیط زیستی در ماه گذشته گفت: قانون حفاظت از تالاب ها و دریاچه ها در مجلس تکلیف این حوزه را به صراحت روشن کرد.

ابتکار ، دومین اتفاق را نیز تصویب قانون هوای پاک بیان کرد و افزود: این قانون در مسئله گرد و غبار رویکرد جدیدی دارد و می تواند کمک کند.

وی اذعان کرد: دریاچه زریبار مریوان نیز در دولت یازدهم مورد توجه ویژه قرار گرفت و اقداماتی در راستای احیای کارکرد های دریاچه نظیر جمع آوری فاضلاب از سطح آن شکل گرفت.

وی بر اهمیت تالاب ها در حل معضل گرد وخاک تاکید کرد و ادامه داد: احیا تالاب ها در حل معضل گرد وغبار بسیار مهم است. اکنون ما در ایران تالاب هورالعظیم را دوبارە احیا کرده ایم و حتی سطح آب این تالاب به اندازه ای بالا آمده است که بخشی از این آب وارد خاک عراق شده است.

وی با اشاره به وظیفه طرف عراقی نیز در این بخش یادآور شد: طرف عراقی هم وظیفه دارد نسبت به احیا تالاب ها و مدیریت کانون های گرد و غبار در این کشور اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد به طوری که ایران معضل گرد و غبار را در سطح بین المللی مطرح و سازمان ملل تاکنون ۴ قطعنامه در رابطه با گرد وغبار صادر کردە است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز