خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبرداد:

340 میلیون ریال اعتبار برای بازسازی عمارت قاجاری عباسپور شیراز

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۸۶۱

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از بازسازی عمارت تاریخی عباسپور واقع در بافت تاریخی شیراز متعلق به دوره قاجاریه با اعتباری بالغ بر 340 میلیون ریال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصیب امیری ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: عمارت تاریخی عباسپور در شیراز  در سال1382 با شماره 8700 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 
 
امیری افزود: هزینه مرمت خانه عباسپور از محل اعتبارات ملی با هزینه‌ای بالغ بر 340 میلیون ریال تخصیص داده شده و مرمت در قسمت‌های اضطراری و استحکام‌بخشی بنا در حال انجام است. 
 
وی گفت: این عمارت تاریخی دارای حیاط مرکزی است که چهار طرف آن ساخت و ساز وجود دارد و ورودی بنا در ضلع جنوبی است، در ضلع شمالی اتاقی با درک چوبی وجود دارد که تالار اصلی بنا است و در دو طرف درک دو جرز با تزئینات آجرکاری و تلفیق کاشی دیده می‌شود و در ازاره سنگی آن حجاری‌هایی به شکل ستون نماها و نورگیرهای مشبک وجود دارد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس اظهار داشت: سقف تالار شمالی بسیار زیبا و دارای نقوش متنوع و یک شومینه گچ‌بری هم در آن قرار گرفته و بدنه اتاق دارای رنگ‌آمیزی و نقوش هندسی ساده است.
 
وی عنوان کرد: درک جدا کننده تالار شمالی با اندرونی مجاور گره‌چینی دارد و در دو سمت غربی و شرقی ساخت و ساز مشابه و قرینه مشاهده می‌شود و شامل دو اتاق در هر ضلع است که در طرفین راه پله مرکزی قرار گرفته‌اند.
 
امیری گفت: اتاق‌های ضلع شرقی علاوه بر سقف نقاشی جالب توجه دارای آینه کاری در تاقچه‌ها است و درک‌های چوبی دو ضلع شرقی و غربی از بین رفته و از پنجره فلزی جدید به جای آن‌ها و در نمای بیرونی بنا از آجر کاری استفاده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز