خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در دانشگاه صنعتی اصفهان:

قالیباف به نفع رییسی کنار می‌رود

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۲۷۰

مناظره صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم با عنوان «انتخاب دوازدهم» به همت انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، صادق زیباکلام در ابتدای بحث با بیان اینکه همیشه در انتخابات ریاست جمهوری عادت کردیم به ما بگویند این دوره سرنوشت‌ساز است و باید شرکت کنید، اظهار کرد: چهار سال قبل هم می‌گفتند انتخابات سرنوشت‌ساز است! نمی‌دانم چرا تا این اندازه ما اصرار می‌کنیم تا ثابت کنیم انتخابات همچون رفراندومی برای تأیید یا تقویت نظام است.

وی با اشاره به نتایج تأیید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد افزود: از روزی که احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد در میان منتقدان او نفر اول هستم، اما احمدی‌نژاد این حق را داشت که به‌عنوان شهروند در انتخابات شرکت کند.

مردم شورای نگهبان نهایی هستند

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: بعضی مرتب می‌گویند در کشورهای دیگر هم نهادی مثل شورای نگهبان وجود دارد اما این یک مغلطه بزرگ است. مردم شورای نگهبان نهایی هستند. آقای غرضی چهار سال قبل توسط شورای نگهبان تائید صلاحیت شد اما در این دوره رد صلاحیت شد. مگر در این چهار سال مواد مخدر جابه‌جا کرده که رد صلاحیت می‌شود.

در ادامه محمدعلی رامین اظهار کرد: در اکثر کشورهای دنیا با هر نوع دموکراسی، هر کسی نمی‌تواند راحت وارد حکومت شود. هر کسی با مسخره‌بازی نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود. بنابراین پست ریاست جمهوری نباید به محل سیرک و دلقک‌بازی یک عده تبدیل شود.

وی با بیان اینکه هرگز از اشتباهات احمدی‌نژاد حمایت نکرده‌ام، گفت: هم‌اکنون هم از احمدی‌نژاد انتقاد دارم و نسبت به برخی از کارهای او اعتراض می‌کنم. اما احمدی‌نژاد صادقانه به ملت خدمت کرد و قصدش فریب ملت نبود. فقط برخی کارها را درست انجام نداد. در دوره اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از او حمایت کردم، اما در دو سال آخر ریاست جمهوری با او مخالفت کردم.

زیباکلام در پاسخ به گفته‌های رامین گفت: اینکه بگوییم یک عده ثبت‌نام کردند و مسخره‌بازی درآوردند، بهانه نمی‌شود که شورای نگهبان برخی افراد دارای صلاحیت را هم رد صلاحیت کند و در مورد آنها هیچ توضیحی ندهد. قانون می‌گوید هر کاندیدا صلاحیتش باید از سوی چهار مرجع تائید شود، زمانی که تأیید شد، دیگر شورای نگهبان نباید به‌تنهایی تصمیم بگیرد و سلیقه‌ای عمل کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به رقابت‌های انتخاباتی پیش رو اضافه کرد: نزاع اصلی در انتخابات ریاست جمهوری بین رئیسی و روحانی است. بعید می‌دانم که قالیباف تا آخر بماند و به نفع رئیسی کنار نرود.

اگر اصولگرایان بخواهند به برجام حمله کنند فرقی با ترامپ ندارند

زیباکلام با بیان اینکه موضوعی که بیشترین مانور روی آن رخ می‌دهد، بحث اقتصاد است، تصریح کرد: اصولگرایان در برجام هم می‌خواهند به دولت حمله کنند اما روی کار آمدن ترامپ تمام کاسه کوزه‌های اصولگرایان را به هم‌ریخت، زیرا اگر اصولگرایان بخواهند به برجام حمله کنند فرقی با ترامپ ندارند که به برجام دائماً حمله می‌کند.

وی در مورد عملکرد اقتصادی دولت روحانی گفت: اگر بخواهیم یک داوری منصفانه‌ای از مقوله اقتصاد کرده باشیم باید ببینیم چه نمره‌ای را می‌توانیم به دولت بدهیم. مخالفان روحانی شعار می‌دهند و کلی‌گویی می‌کنند. ابراهیم رئیسی می‌گوید ما می‌خواهیم کرامت مردم را به آن‌ها برگردانیم. این صحبت‌ها زیباست. اما هیچ برنامه‌ای برای اجرای آن ندارند. یک کلمه هم نمی‌گویند که روحانی چه‌کاری باید می‌کرده که نکرده است.

زیباکلام افزود: فعالیت‌های اقتصادی برخی نهادهای نظامی، آستان قدس، بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان کاملاً خارج از نظر قوه مجریه است. هیچ‌یک از این نهادها به قوه مجریه و حتی به مجلس پاسخگو نیستد یک ریال هم مالیات نمی‌دهند. بعد می‌گویند، آقای روحانی 7 میلیون بیکار داریم.

رئیسی و قالیباف چه برنامه‌ای برای بیکاری دارند؟

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: سئوال من از رئیسی و قالیباف این است که شما برای بیکاران چه برنامه‌ای دارید؟ برای هر شغل 300 میلیون تومان نیاز است؛ اصلاً فرض کنید صد میلیون تومان نیاز است. اگر این صد میلیون تومان را ضرب‌ در 5 میلیون نفر بیکار کنیم به 500 هزار میلیارد تومان بودجه یا سرمایه نیاز است. آقای رئیسی و آقای قالیباف! بازی‌ را کنار بگذارید و بگویید این پول را از کجا می‌خواهید بیاورید.

محمدعلی رامین نیز در این مناظره گفت: درست نیست که  کاندیداها رأی‌ها را بگیرند و هر وعده‌ای بدهند و بعد بگویند ما کی این سخنان را گفته‌ایم. مگر بی‌عقل هستیم که این حرف‌ها را بزنیم. حاضرند عقل خودشان را زیر سئوال ببرند ولی حاضر نیستند یک ذره صداقت داشته باشند و بگویند اشتباه کردیم که آن وعده‌ها را دادیم. به‌هرحال این شیوه از کسی که لباس روحانیت به تن دارد انتظار نمی‌رود.

وی افزود: حسن روحانی کارنامه‌ای سیاه از اهانت به منتقدین در کارنامه خود دارد. روحانی ثمره علمی دانشمندان هسته‌ای را دودستی به دشمنان ملت ایران تقدیم کرد و اسرار را برای دشمنان فاش کرد. این اصلاً با اصالت روحانیت در تضاد است.

مشاور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم ادامه داد: روحانیت هویتی انسانی و عدالت گرایانه داشته است اما روحانیتی که آقای روحانی نمایندگی می‌کند، سرمایه بزرگ تاریخی ما را تهدید می‌کند.

رامین تصریح کرد: در انتخاباتی که پیش رو داریم دو جناح به رقابت می‌پردازند. اگر دو شخصیت ملبس به لباس روحانیت مثل هم رفتار کنند و به هر شیوه غلط بخواهند وارد انتخابات شوند، این را بزرگتر از خیانت‌هایی می‌دانم که به کشور شده است.

وی ادامه داد: آقای زیباکلام پیشاپیش برخی کاندیداها را محاکمه می‌کند، اما بنده اکنون از شخصی دفاع نمی‌کنم. اما شاکله فکری حسن روحانی در این چهار سال برای همه ما آشکار شده است. 

در ادامه صادق زیباکلام به ادامه صحبت‌هایش پرداخت و گفت: دولت ایران فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور شود، از این مشکل رنج می برد که این دولت بوروکراتیک‌ترین دولت دنیا است. دولت اکنون 5/8 میلیون نفر حقوق‌بگیر دارد. یعنی در سال 95 از بودجه 980 هزار میلیارد تومانی 120 هزار میلیارد تومان آن برای حقوق کارمندان هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: پرداخت یارانه در دولت دهم یکی از اشتباه‌ترین کارهایی بود که انجام شد. این یارانه باانگیزه‌های پوپولیستی به مردم داده شد. یارانه در هیچ کشوری فله‌ای به مردم داده نمی‌شود.

دولت ایران یکی از مقروض‌ترین دولت‌های دنیاست

زیباکلام گفت: دولت ایران یکی از مقروض‌ترین دولت‌های دنیاست و 700 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. با این اوصاف، این اصولگرایان هزینه برای اشتغال را از کجا می‌خواهند بیاورند؟!  ترکیه تا دو سال پیش صادراتش 150 میلیارد دلار بود. کشوری که نفت و گاز هم ندارد، چگونه توانسته به این موفقیت برسد؟

وی گفت: دولتی بودن اقتصاد یکی از مشکلات بزرگ کشور است. برای مثال ذوب‌آهن اصفهان دولتی است و سالانه 100 میلیارد تومان ضرر می‌دهد. پول این ضررها را مردم می‌دهند نه مسئولان کشور. همچنین اقتصاد ایران جزء فاسدترین اقتصادهای دنیاست.

احمدی‌نژاد ساختارها را به هم‌ریخت

در ادامه محمدعلی رامین گفت: کسی که رئیس‌جمهور می‌شود نباید فرهنگ را نابود کند. وقتی رئیس‌جمهوری به هیچ تعهدی پایبند نیست، جوان ما هم هیچ تعهدی را نمی‌پذیرد. باید انسجام ساختار و حاکمیت را در نظر داشته باشیم. اگر بخواهیم قانون‌شکنان را تأیید کنیم و بعد به پیشرفت نکردن خرده بگیریم، جور درنمی‌آید. محمود احمدی‌نژاد چهار سال اول خیلی زحمت کشید ولی در چهار سال بعد ساختارها را به هم‌ریخت. البته دیگر روسای جمهور ایران مانند خاتمی نیز همین مشکل را داشتند. خاتمی با ارائه لوایح دوقلو می‌خواست قوه قضائیه را زیر نظر خودش بیاورد. مرحوم هاشمی رفسنجانی هم اصلاً کاری با قانون نداشت. ولی خوشبختانه ساختار نظام  ایران به‌گونه‌ای است که این اجازه را نمی‌دهد که افراد ساختار را به هم بزنند.

بالاترین نمره روحانی در سیاست خارجی

در ادامه زیباکلام اظهار کرد:  کارنامه حسن روحانی را باید به سه حوزه تقسیم کنیم. سیاست خارجی، اقتصاد و توسعه سیاسی اجتماعی. بالاترین نمره به ایشان را در بعد سیاست خارجی می‌دهم، همان‌قدر که ایشان کشور را از چاه هسته‌ای بیرون آوردند می‌توان به ایشان نمره بالایی داد. مثلاً 17 یا 18. اما در اقتصاد به رئیس‌جمهور نمره‌ای متوسط می‌دهم. مثلاً 12.  روحانی تورم را تک‌رقمی کرد و قیمت ارز را ثابت نگه داشت. ولی در اشتغال و خارج کردن اقتصاد از رکود نمره بالایی ندارد.  در توسعه سیاسی و جامعه مدنی نمره بالایی نمی‌دهم. با ارفاق 9.5 یا 10 می‌دهم. بااین‌حال وضع حقوق بشر در ایران در این چند سال بدتر نشد. اما در رابطه با موضوع حصر به روحانی نمره صفر می‌دهم. البته این را درک می‌کنم که رفع حصر از عهده رئیس‌جمهوری خارج است. اما حداقل روحانی می‌توانست برخی مواقع در رابطه با موضوع حصر صحبت و مواضعش را اعلام کند. .

تخلفات پیشگیری شود نه مچ‌گیری

رامین در ادامه  گفت: دولت روحانی یک دولت پیر، بی‌انگیزه و بی‌رمق است. اما دولت قبل با تمام اشتباهات خود با همان نیروهای باانگیزه کارها را پیش برد.  

وی افزود: تخلفات باید پیشگیری شود نه مچ‌گیری. اگر پیشگیری کنند و آشنا به قانون باشند این اتفاقات نمی‌افتد. این را بگویم که آقای روحانی مطلقاً فرد پیگیری نیست.

روحانی شر کمیته‌های انضباطی را کم کرد

در ادامه زیباکلام گفت: رئیس‌جمهور اختیارات زیادی ندارد. باید چه کنیم؟ باید بگوییم رأی دادن فایده‌ای ندارد؟! این یک اشتباه است. اعتقاددارم در همین درون نظام با همین رویه در حال پیشرفت هستیم. در همین چهار سال دوره دولت یازدهم، آزادی مطبوعات بهتر شده است. شر کمیته‌های انضباطی در دانشگاه‌ها کمتر شده است.

تفاوت روحانی و رئیسی از نظر رامین

در ادامه رامین گفت: روحانی یک روز هم سابقه اجرائی نداشته است. همیشه یک شخصیت امنیتی بوده که با تسلط بر این حوزه تمام موضع‌گیری‌ها را بلد بوده اما ابراهیم رئیسی در برابرش قرار دارد که مسئولیت‌های نظارتی زیادی بر عهده داشته است. در بعد نظارتی همواره رئیسی با مدیران مربوطه تعامل داشته و با ریزه‌کاری مدیریت آشنا بوده است.

وی اضافه کرد: در مورد حصر، هیچ‌کسی به اندازه رهبری نظام دغدغه آزادی نیروهای نخبه کشور را ندارد. اما اگر آشوبی اتفاق افتاد و کسانی همراهی بیگانگان را کردند باید برخی محصور شوند. اما اگر این محصورشدگان به‌اشتباه خود اعتراف کنند نظام رأفت نشان می‌دهد.

در ادامه زیباکلام خاطرنشان کرد: انقلاب برای این رخ داد که زندانی سیاسی نداشته باشیم. اصلاح‌طلبی هم تلاش برای رسیدن به آزادی است. تلاش برای این است که حاکمیت قانون باشد و حکومت نباید بالاتر از قانون قرار گیرد. هدف اصلاحات این است که آزادی‌های مشروع برقرار باشند و این اصلاحات هرچه جلوتر می‌رود پخته‌تر عمل می‌کند و بنده به آینده اصلاحات بسیار امیدوارم.

در ادامه رامین خاطرنشان کرد: نظام مردم‌سالاری دینی نظامی است که بر اساس چرخش نخبگان است. همین نظام اجازه نداد استبدادهای شخصی ادامه پیدا کند که این یک ساختار خوب در مدیریت کلان کشور است. بنابراین باید هوشیار باشیم و نگذاریم که بازی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اجرا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز