خبرگزاری کار ایران

فرماندار بانه مطرح کرد:

مبادلات مرزی در بانه با روند نزولی مواجه است/ ضرورت توسعه بخش کشاورزی و احیای صنایع دستی در بانه

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۲۸۱

فرماندار بانه با اشاره به روند نزولی مبادلات مرزی در این شهرستان به ضرورت توسعه بخش کشاورزی و احیای صنایع دستی این شهرستان در راستای تولید و اشتغال پایدار تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمد فلاحی با اشاره به سیر نزولی مبادلات مرزی در این شهرستان اظهار داشت: مبادلات مرزی یک ظرفیت ناپایدار و غیر قابل  اتکاء در بانه است که بدلیل استقبال و گرایش بیش از حد مردم به این بخش ظرفیت این حوزه اشباع شده است.

وی با بیان اینکه دوران طلایی مبادلات مرزی شهرستان بانه مربوط به سال های 83 تا 90 است، افزود: در پنج سال گذشته با روند نزولی این مبادلات در بانه مواجه بودیم بطوریکه در نوروز امسال شاهد اوج این نزول در ظرف چند سال گذشته بودیم.

فرماندار بانه این موضوع را تلنگری برای اقتصادشهرستان دانست و خاطرنشان کرد: بایستی شهرستان بانه را از این وضعیت تک بعدی بودن اقتصاد خارج کرد و مردم را بیشتر به سمت کارهای تولیدی و اشتغال های پایدارتر سوق داد.

فلاحی، در ادامه به رشد جمعیت شهری بانه در ظرف پنج سال گذشته هم اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار جدید؛ 26 هزار نفر به جمعیت شهری بانه در مدت مذکور افزوده شده است که این موضوع حاکی از متروکه شدن روستاها و گرایش مردم به شهرنشینی دارد که این موضوع نیز در نوبه خود سبب بوجود آمدن پاره ای از مشکلاتی در بخش مدیریت شهری  بدلیل ناهمگونی  زیر ساخت های شهری با جمعیت حاضر شده است.

فلاحی در ادامه با اشاره به ظرفیت شهرستان بانه در حوزه صنایع دستی افزود: متاسفانه این ظرفیت نیز در شهرستان بانه طی یک دهه گذشته بدلیل گرایش مردم به سمت مبادلات مرزی از رونق افتاده است.

وی گفت: از سال های بسیار دور شالبافی آرمرده بانه نه تنها در استان کردستان بلکه در منطقه زبانزد خاص و عام بود که متاسفانه امروز این صنعت در شهرستان بانه به دست فراموشی سپرده شده است که می بایست احیا شود.

نماینده عالی دولت در بانه؛ کشاورزی در بانه را نیز از نوع کشاورزی سنتی دانست و گفت: برای اینکه کشاورزی را در بانه توسعه داد می بایست سرمایه گذاری را وارد این بخش کرد و همچنین برای راغب کردن نسل جوان و تحصیل کرده به بخش کشاورزی باید در راستای تجاری کردن آن تلاش کرد.

فلاحی؛ برندسازی چند محصول خاص در شهرستان؛ اعطای تسهیلات قرض الحسنه به تولیدکنندگان و برگزاری همایش های متعدد در این بخش را از جمله این اقدامات برشمرد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به  نام گذاری سال جدید به سال اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب هم اشاره کرد و گفت: اولویت مجموعه فرمانداری و دستگاه های اجرایی شهرستان بانه نیز در سال جدید حمایت از تولید و اشتغال در شهرستان در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب خواهد بود.

فرماندار بانه، تصریح کرد: امسال اولویت ما در خدمات دهی و توزیع اعتبارات تملک دارایی شهرستان به روستاها نیز بر همین اساس خواهد بود یعنی روستاهایی از خدمات زیر ساختی دولت بهره مند خواهند شد که بیشتر از روستاهای دیگر در مسیر تولید و اشتغال پایدار گام بردارند.

فلاحی در بخش دیگری از سخنان خود از ضعف زیر ساخت ها در بازارچه رسمی سیران بند بانه نیز انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه این بازارچه یک ظرفیت بزرگ برای استان و حتی کشور  در بحث واردات و صادرات است لذا می طلبد که اعتبارات ملی برای تقویت زیر ساخت های این بازارچه در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم بحث واردات و صادراتی که از طریق این بازارچه صورت می گیرد و سالانه موجب ارز آوری زیادی برای کشور می شود از طرف دیگر  موجبات اشتغال زایی 400 نفر نیروی کار را هم بصورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است که می بابست توسعه و تکمیل این بازارچه در اولویت کاری مسئولان کلان کشوری قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز