خبرگزاری کار ایران

هفته آینده صورت می گیرد؛

افتتاح 11 طرح نفت، گاز و پتروشیمی در پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۹۲۲

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی از افتتاح 11 طرح نفت، گاز و پتروشیمی در این منطقه خبرداد.

به گزارش ایلنا، این طرح‌ها شامل فازهای 17-18، 19(معاول دو فاز استاندارد)، 20-21، پتروشیمی تخت جمشید، فاز دو پتروشیمی کاویان، بخش ام ئی جی پتروشیمی مروارید و پلی استایرن پتروشیمی انتخاب و لایه نفتی پارس جنوبی است.

مهدی یوسفی راه اندازی این تعداد طرح را در تاریخ توسعه میدان مشترک پارس جنوبی بی‌سابقه عنوان کرد و گفت: تنها در فازهای ۱۷ تا ۲۱ پارس جنوبی بیش از ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته که این میزان معادل یک پنجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در میدان مشترک پارس جنوبی است.

 یوسفی افزود: تحقق برنامه‌های دولت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به همت بیش از 61 هزار و 500 ایرانی فعال در این منطقه ممکن شده است.

وی با اشاره به این‌ که در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم مجموع تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب بود، بیان کرد: این میزان هم اکنون بیش از دو برابر شده و به مرز تولید قطر رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس محاسبات صورت گرفته راه‌اندازی هر فاز پارس جنوبی می‌تواند تقریبا یک درصد بر تولید ناخالص ملی کشور بیفزاید.

یوسفی همچنین بابیان این‌که کشور قطر چندین سال است از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت می‌کند، گفت: حالا طلسم تولید از این لایه نفتی شکسته شده است و ما نیز می‌توانیم از این لایه تولید داشته باشیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، به افزایش دو برابری صادرات محصولات تولیدی این منطقه در سه سال گذشته، تصریح کرد: در حالی که سال 92 ، 17 میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی داشتیم حالا این میزان به بیش از ۳۴ میلیون تن رسیده است و اکنون میزان صادرات میعانات گاز و پتروشیمی از نظر وزن مساوی است.

وی با بیان این که هفته آینده همزمان با طرح‌های نفتی و گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس چهار طرح پتروشیمی به دست رئیس جمهور افتتاح می‌شود، گفت: با افزایش اتیلن به‌ویژه در فاز دو پتروشیمی کاویان تولید و اشتغال مناسبی در بخش غرب و شمال غربی کشور به علت افزایش خوراک در پتروشیمی ‌این منطقه ایجاد می‌شود.

یوسفی راه اندازی پتروشیمی تخت جمشید، فاز دو پتروشیمی کاویان، بخش ام ئی جی پتروشیمی مروارید و پلی استایرن پتروشیمی انتخاب به دست فعالان بخش خصوصی را تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه دانست و گفت: با راه اندازی این طرح‌ها سالانه دو میلیون تن به تولید و دو میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات کشور در بخش پتروشیمی افزوده می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزود: : پارسال قرارداد نهایی ۱۰ طرح به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه پایین دستی پتروشیمی برای استفاده از محصولات شش فاز پارس جنوبی (۱۷ تا ۲۱ ) در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به مرحله نهایی رسید.

برداشت حداکثری از میدان‌های نفت و گاز کشور یکی از مهمترین‌های وزارت نفت دولت یازدهم است به گونه‌ای که وزیر نفت در یکی از نخستین روزهای کاری خود در دولت یازدهم به عسلویه رفت تا نشان دهد این میدان و برداشت حداکثری از آن چه اهمیتی برای کشور دارد.

افزایش برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی باعث شده میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها به کمتر از ١٠ درصد برسد آن هم در حالی که مصرف سوخت در نیروگاه‌ها رشد ٦ تا ٧ درصدی داشته است.

افزایش برداشت از میدان گازی پارس جنوبی، ایران را از وارد کننده برخی از فرآورده‌های نفتی به صادرکننده پایدار این فرآورده‌ها تبدیل کرده است به گونه‌ای که هم اکنون روزانه معادل حدود ٤٥٠ هزار بشکه در روز فرآورده نفتی ایران صادر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز